mandag 29. desember 2008

Bjørvika: Årskavalkade 2008








BARCODE-HØLET: KLP-blokka er først ut i det svære barcode-hølet. Når bryter utbyggingen sammen under vekten av krisa..? (Foto: Bjørn Bratten)

Det året det ble så høyt at ingen ville se!


Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv

Når en rekke med 17-18 etasjers høyblokker nå langsomt begynner å tette igjen utsikten til sjøen for store deler av østkanten går det opp for oss: Vi er lurt, igjen!
Det skrev vi i Bjørvika- kommentaren her på bloggen den sjette desember i år.
Ei uke tidligere, den 27.november, trykket vi nyheten om at Bjørvika-utbyggerne hadde besluttet å hoppe over Snøhetta-blokka i barcoderekka, som er den neste blokka etter KLP-blokka, som hadde nådd full høyde med 18 etasjer nettopp på denne tiden.

Da vi så fikk oppleve at Dagens Nærings liv, etter tips fra under- tegnede, trykket nyheten om at man Hopper over Snøhetta over en hel side (bildet t.v.) i Etter Børs-seksjonen, var det en viktig liten seier for oss på Østkantliv.

Men næringslivsavisa la ikke vekt på utbyggernes utsagn om at man ikke frykter krisa, et poeng som vi gjorde til hovedpoeng.
Det tolket vi som et tegn på at næringslivsavisa ikke har noen tro på at krisa truer Bjørvika-utbyggingen. Eller det kan selvfølgelig være tvert om, hva vet vi. Enkelte ting snakker man ikke om i pent selskap - og i avisene! Det at man må hoppe over allerede blokk nummer tre i barcode-rekka fordi man ikke klarer å leie ut de enorme kontorlokalene, kan godt være et tydelig tegn nettopp på at krisa truer.


AMBISIØST: Fjorden sett fra Ola Narr, åsen rett bak Tøyenbadet. KLP-blokka skimtes til høyre i bildet og antyder høyden på barcoden som i 2012 vil fylle hele dette fjordbildet.. (Foto: Bjørn Bratten)

Vårt poeng her på bloggen er at ingen i norsk offentlighet synes å våge å tro, for ikke å si snakke eller skrive om, at den økonomiske krisa truer nettopp Bjørvika-utbyggingen: Et svært ambisiøst prosjekt, uttenkt midt under en voldsom og hemningsløs oppgangsperiode. 
At ingen medier eller andre synes å være opptatt av hvor ekstrem utbyggingen vil bli for nabobydelene, kan jo mer være et tegn på at svært få journalister og næringslivsledere - og politikere! - er bosatt på denne siden av byen.


Samtidig som vi innser at et sammenbrudd i Bjørvika-utbyggingen vil være en dårlig nyhet for de mange som har sin arbeidsplass der, kan en større moderasjon og tilbakeholdenhet bidra til at prosjektets preg av elefantsyke/stormannsgalskap kan dempes. Dét kan bli til gavn for alle, også naboene på Grønland, i Gamlebyen, på Tøyen, Kampen, ja, på hele østkanten.
For som vi også skrev i kommentaren:
I de lavere liggende områdene (på østkanten) blir sola borte i de fleste av årets måneder. Det blir som å flytte inn i den innerste, dype, bortgjemte dal. Bare med bedre servering..

SJOKKERT: Kampen-gallerist Joronn Dahl som har drevet sitt galleri fra det høye tre etasjers huset på kanten av stupet i over tredve år, ble sjokkert.. (Foto: Bjørn Bratten)

Galleristen på Kampen, Joronn Dahl, som har drevet sitt galleri fra det høye tre etasjers huset på kanten av stupet i over tredve år, ble sjokkert da jeg pekte ut KLP-blokka for henne, slik den ser ut fra hennes veranda, ett av østkantens høyeste punkt.
Mens hun hadde trodd at høyhusene i Bjørvika umulig kunne nå så høyt som til å ødelegge for hennes utsikt, måtte hun nå medgi at hele fjordutsikten hennes, inkludert hennes elskede danskebåt, som hun tar regelmessig for å komme hjem til sitt hjemland for å besøke slekta, blir borte når resten av barcode-rekka, nesten på høyde med KLP-blokka, fyller hele fjordgløttet til langt opp på Nesodden-ryggen i det fjerne.


AKERSELVA: Drømmen om de sju allmenningene med kajakk og småbåtliv..

Som en rød renning gjennom alle historiene om Børvika-utbyggingen her på bloggen, har vært reportasjene om de sju allmenningene, som dette pussige danske arkitektfirmaet Gehl Architects har utredet og utmalt med penselstrøk tjukke av poetiske og til dels ganske svulstige vendinger, som passer godt til utredninger som har til hensikt å skape forventninger om himmelske forhold og herlighetsverdier, som de kaller det.
For oss ser det ut som deres oppgave kanskje mer har vært å sukre pillen for oss bak høyblokk-muren. Så blir det spennende å se om noen av de sju allmenningene noen gang blir realisert. Vårt tips er max tre.
Ellers skylder vi å minne om at vi i ostkantliv.no først startet virksomheten i august. Det kan forklare at vi ikke før litt sånn i etterkant har fått med i vår årskavalkade årets største politiske skandale i hovedstaden: SVs støtte til den konservative byregjeringen i barcode-saken. Det skal ikke bli lett å stemme SV her i byen, spesielt ikke for oss her på østkanten..
_bb/

Finn mer under BJØRVIKA
TANKE- KORS: Noen tenker på barcoder, andre tenker på banan- fluer. (Foto: Bjørn Bratten)

mandag 22. desember 2008

Julehilsener fra Bjørvika



SØR- ENGA: En flik av operaen nederst til venstre i det øverste bildet, med en flik av Sørenga rett over Bispevika, til høyre øverst i bildet. Bildet under: Den nye barcode-modellen. (Ill: Bjørvika Utvikling)


Milliardkjøp
på Sørenga-
utstikkeren


To betydningsfulle julehilsener fra Bjørvika-prosjektene kloss oppunder julestart:

Uka før jul kom meldingen om at styret i HAV eiendom AS har akseptert tilbudet fra Sørenga Utvikling KS om kjøp av Sørengautstikkeren for 940 millioner kroner, betalt over seks år.
Utbyggingen skal romme i underkant av 1000 boliger med underjordisk parkeringsanlegg.
I tillegg kommer næringsarealer med butikker, kafeer og restauranter.

Badeanlegg

Ytterst på utstikkeren blir det et park- og badeanlegg åpent for alle i Oslo.

Konserndirektør i BackeGruppen, Eirik Gjelsvik, sier at prosjektet trolig vil gå over ti år og være et viktig bidrag til byutviklingen og boligbyggingen i Oslo.
- Det er kraftig befolkningsvekst i byen, og behovet for boliger vil fremdeles være stort de neste årene, sier Gjelsvik.
Sørenga Utvikling KS eies av Backe Prosjekt AS, Boligbyggelaget Usbl, Oslo Areal ASA og finansielle investorer tilrettelagt av Ness, Risan & Partners AS, ifølge en pressemelding fra Usbl.


Barcodemodell
Samtidig, og kanskje ikke like betydningsfullt som Usbl-milliarden, kom det første nyhetsbrevet fra utbyggerne i det såkalte Operakvarteret, altså Oslo S Utvikling.
Midtoppslaget i dette skriftet, som hovedsakelig er rettet mot folk som har meldt seg som interessenter til boligene, er et stort nytt bilde av en ny og oppjustert modell av hvordan utbyggerne mener at det skal se ut, spesielt i barcode-området, eller altså Operakvarteret, som det nå heter.

Fugleperspektiv
Illustrasjonen viser modellen i fugleperspektiv, og det gir jo ikke noe godt bilde av hvordan silhuetten av blokkene blir sett fra baksiden, altså fra østkanten. Men vi ser PwC-blokka, KLP-tårnet, som jo nå er oppe i full høyde i virkeligheten, og videre mot øst, eller høyre i bildet, ser vi de skrå og pussige formene på Snøhetta-blokka, som altså nå utbyggerne hopper over fordi man ikke har funnet leietakere.
..bb

Les mer i lenkekjeden til høyre under BJØRVIKA

Gullslottet i tåkeheimen

Det var en av disse dystre, tåkete førjuls- dagene. En bilist på Nesodden ble vár et merkelig lys i den grå dunkelheten over hovedstaden langt der inne. Det var som det glimtet i gull og edelsteiner, som Soria Moria slott i eventyret.
Og så var det bare den skinnende operaen som ble gjenstand for en helt presis innrettet stråle fra sola høyt oppe i det blå. - Fra å være omtåket, fikk jeg plutselig se lyset, sier vår leser, en ekte poet.
Han satte fra seg bilen og tok et bilde og sendte det til Østkantliv-redaksjonen, - en helt naturlig ting å gjøre. (Foto: Egil Houg)

søndag 21. desember 2008

Film: Max Manus (No.)

ACTION: Aksel Hennie i aksjon som Max Manus. (Foto: Filmweb)


Norsk heltesaga
på Hollywood-vis


FILM: Max Manus (No.)
Regi: Espen Sandberg og Joachim Rønneberg
Med Aksel Hennie, Agnes Kittelsen, Nicolai Cleve Broch, Knut Joner, Viktoria Winge


Karakter: 5.

H
eltesagaen om Max Manus er ikke bare historien om den fryktløse krigshelten og motstandsmannen som overlevde krigen og de fleste vennene sine, en historie som har ventet altfor lenge på å bli fortalt for det store lerretet. Det er også historien om den norske filmbransjen som endelig er blitt voksen.
Det er blitt en stor film på alle mulige måter, og det har vi ikke vært forvent med. Vi har hatt Kristin Lavransdatter og Kautokeino-opprøret og Veiviseren og kanskje en liten håndfull til som har kostet mye penger, men ingen av dem, skjønt Veiviseren var jo en knallfilm, produsert av samme mann, veteranen John Jacobsen, - kommer, altså bortsett fra Veiviseren, i nærheten av denne filmen i profesjonalitet, om det gjelder historiefortelling, regi, foto, skuespilleri og hva du ellers kan tenke deg.
Så gjenstår det å se, det som vi alle her hjemme i det lille landet vårt er opptatt av: Hvordan går dette i det store utland. Blir dette betraktet som bare enda en spenningsfilm om krigen, er Manus-karakteren til Aksel Hennie dyp nok til å imponere et internasjonalt publikum. Er Max Manus bare en sinnssykt påkostet gammel historie om guttestreker og lokale skjærmydsler, slik enkelte kritikere vil ha det til..
Kanskje vi for en gangs skyld skal være fornøyd med at dette er en enestående velprodusert, velspilt og på alle vis vellaget norsk film. Selv om profesjonaliteten er hentet fra Hollywood av regissørene, Rønneberg og Sandberg. Filmen viser at dette er en historie som fortjener å bli fortalt. Den er vår egen, og likevel så fjernt fra den virkeligheten unge mennesker i Norge kjenner i dag.
Skuespilleriet står i en særklasse, noe som kanskje i noen grad skyldes måten regissørene Sandberg/Rønneberg jobber på. Mens den ene tar seg av kameravinkler, står den andre for instruksjon av skuespillere. Her funker det strålende.. Aksel Hennie er perfekt som sjefen sjøl, kamera elsker ham, og debutanten Agnes Kittelsen, som ikke er funnet verdig til å bli nevnt i filmomtalen på nettsiden til Oslo Kino, er helt oppsiktsvekkende bra som Tikken Lindebrække, som seinere gifter seg med Manus, og fortsatt lever i dag, som også Gunnar ”Kjakan” Sønsteby, som spilles fint av Knut Joner.
Sal 1 på Ringen kino var fylt til siste plass på halv sjuer’n i dag. Det kan fort fortsette en stund.
..bb

Finn mer under KULTUR

lørdag 20. desember 2008

Østkantjulehelga 2008



Den norske Opera og Ballett
Lørdag klokka 1200 og klokka 1530: Nøtteknekkeren
Mandag klokka 1800: Nøtteknekkeren
Tirsdag Lille Julaften klokka 1200: Nøtteknekkeren (Utsolgt/Få bill.)


Parkteatret
, Olaf Ryes plass 11
Lørdag klokka 2300: Friends & Family. Bookem & Riskitt
Søndag klokka 1830: Onkel Tuca
Lørdag 3.juledag klokka 2200: Ploink Sascha Funke

Kulturslottet Soria Moria, Vogts gate 64
Mandag klokka 2100: Løs jakke. Jamming i uformell atmosfære.

Blå, Brenneriveien 9
Lørdag klokka 1930: I see horses, Shaun Bartlett og Wolfgang Pop
Søndag klokka 2000: Frank Znort
Fredag: 2.juledagfest: The Hammocks, Secret Carl og Brass Monkey og Matix


Deichmanske bibliotek, Grünerløkka
Søndag klokka 1400: Fortellerstund med Fabelakt. Fra 3 år.

søndag 14. desember 2008

Dagens Filur (fortsettelse)








Kapittel 8


Mord er mord


Falken høyt på vårens himmel
øyner både stort og smått,
selv en trost i skogens vrimmel,
endog fink og frosk og flått.
Frode Frock ser like godt;
midt i den febrilske praten,
der man gjettet villig vekk,
så han brått, i nabogaten,
en person med dystre trekk.
Mon en morder gikk og skulte
like dyster nettopp her,
planla mordet mens han skjulte
våpenet i vide klær,
snek seg sakte frem langs veggen,
mens han frydefullt og spent
løp med løftet kniv mot Kleggen
Stakk. Og løp. Dét kan ha hendt.
Stod han kanskje, blind for fare,
midt i den forskremte skokk?
Mulig det. Vi får nok svaret.
Mord er mord, men Frock er Frock.


Tekst og tegning: Filur

Teksten er hentet fra samlingen Morderen Olsen på Licentia Forlag.

Finn mer i lenkekjeden til høyre under DAGENS FILUR og FØLJETONG og på nettstedet http://web.me.com/filur

fredag 12. desember 2008

Graff tok en Krohg

Som et apropos til all vår skriving om Bjørvika- utbyggingen og barcoden her på Østkantliv tillater vi oss å bringe en tegning av Dagbladets Finn Graff fra 2002. Han har kalt bildet Kampen for tilværelsen, fritt etter Christian Krohg. Få med deg de fattige bak muren.. Den gang var det Filipstad det handlet om. Det blekner jo mot dagens barcode og dens betydning for østkanten. Blir det en Dagbladet-tegning fra Graffs side om østkanten og barcoden, montro? ..bb


Bildet er lånt fra årets julegavebok i Dagbladet; Graffs bok, med Graffs tegninger og tekster av journalist Hallgeir Opedal.


Finn flere Graff-bilder

Østkantfolk: Joronn Dahl









SJOKKERT: Nei, nei, nei, hvad er det de gør.. (Foto: Bjørn Bratten)

Galleristens
sjokk og vantro








Både danskebåten og resten av fjordblikket blir borte for Joronn Dahl og alle andre på østkanten når vi følger linjen fra det halvferdige LKP-bygget (t.h) videre østover.. 

AV BJØRN BRATTEN, Østkantliv
- Nei, nei, nei, hvad er det de gør, sier hun på sitt fortsatt klingende dansk, Joronn Dahl i Galleri Kampen. I nesten tretti år har hun drevet galleriet på kanten av en av østkantens luftigste utsikter, og har daglig kunnet overblikke ikke minst sin kjære danskebåt der nede i mylderet, men i dag er hun rystet.

- Jeg trodde jeg bodde så høyt at ikke utbyggingen i Bjørvika nådde opp, men nå ser jeg det: KLP-bygget som med sitt skjelett viser hvor barcoden skal gå.

Luftig veranda
Vi har klatret opp i topp-etasjen i den tre etasjer høye trebygningen som hennes far, maleren Peer Lorentz Dahl, kjøpte for 400.000 kroner i 1981– nå er det vel verdt 70 millioner, sier galleristen og vet ikke om hun skal le eller gråte. Fra Joronn Dahls luftige veranda kan vi følge linjen østover fra KLP-byggets 18 etasjer (helt til høyre i bildet) og se hvordan de enorme barcode-byggene, de fleste av dem bare en etasje lavere enn KLP-bygget, vil dekke hele fjordblikket fra galleristens veranda.
Og resten av østkanten.

Høyre og Frp
- Vil danskebåten også bli borte? Ja, se der, den vil også bli borte. Den er det eneste man kan finne ut av i rotet der nede. Men nå ser at jeg den svære KLP-blokka rager over alt.
Joronn Dahl har nok i likhet med mange av oss andre på østkanten slått seg til ro med at det umulig kan bli så ille i Bjørvika. Men i dag har hun fått opp øynene for omfanget av utbyggingen i all sin gru, slik undertegnede reporter kan finne på å beskrive det, i all oppriktighet, men uten full og hel objektivitet.
-Men hvordan kunne politikerne gjøre dette? De kunne i hvert fall spurt noen spesialister, eller arkitekter, eller kunstnere, eller andre som har greie på estetikk.
- Husk at det er Høyre og Fremskrittspartiet som styrer byen. De har vel overlevert hele pakka til næringslivet?

Munch-museet
- Ja, det er jo nettopp det. Ellers har jeg vært mer opptatt av flyttingen av Munch-museet. Hva skal de med disse museene der nede i Bjørvika. De blir jo bare mulig å se fra danskebåten, de bygger seg jo ellers ute fra resten av byen!, sier Joronn Dahl, som kan melde om en fin og hektisk gallerihøst på Kampen.
- Det er nesten som det ser ut til at det går bedre her oppe enn nede i byen. På mine siste to utstillinger har jeg solgt 11 og 17 malerier, av henholdsvis Anne Weiglin og Kathleen Lotherington, og det er jo dyre bilder, fra 12000-15000 og opp til 30.000 kroner stykket. Så krisen merker jeg ikke stort til. Men så får vi heller håpe at krisen kan stanse blokkene i Bjørvika. 
Ellers blir det ikke mye til Fjordby for oss på Kampen.
..bb/

Les mer i ØSTKANTFOLK 

onsdag 10. desember 2008

Et hverdagsmysterium


Midt på Skjærsjø- dammen i Nordmarka, en kilometers vei nedenfor og østenfor Ullevålseter, og et par-tre kilometer ovenfor Hammern i Maridalen, står det ei fin rød bu med et hjerte på. Midt på brua, altså, hverken på østsiden eller vestsiden av dammen. På gjerdet ved siden av bua står plakaten som oppfordrer deg til å passe på drikkevannet ditt. Et oppslag som står tett som hagl langs alle Skjærsjøens strender og hele veien nedover langs elva til Maridalsvannet.
P
ass på drikkevannet ditt. Men hvordan rimer det med en do midt ute på demninga, her i selve kilden til drikkevannet vårt, noen kilometer nord for hoved-drikkevannkilden, 255 meter over havet (eller snaut 200 meter over toppen av barcoden i Bjørvika..) Kan vi ha misforstått? Kanskje det bare er en hjertegod redskapsbod? Eller en hjertegod bod med plass til spaken som styrer elva? Hva vet vi? Er det noen andre som vet?
(Foto: Bjørn Bratten)

mandag 8. desember 2008

Dagens replikk


"
Hei og hå, er det noen grinete små finanshaier her? Som hadde tenkt å gi sine gullunger en sekk med PVC-barbie-aksjer til jul?"

Resirkulert-gjest Kurt Oddekalv i tegneserien Zofies Verden i Dagbladet.

søndag 7. desember 2008

Bjørvika: KLP tar kaka - og utsikten



Fortsatt er KLP-bygget i barcoden i Bjørvika bare et gjenomsiktig skjelett (til høyre i bildet) i den lave desembersola. På vår vandring på Ola Narr i dag fikk vi imidlertid et levende inntrykk av hvordan det blir på østkanten når Bjørvika-byggene nå ett for ett vil skyte opp av gjørma i Bjørvika-fjæra.
D
a vil de fylle hele dette fjordblikket. Helt fra KLP-bygget, som nå er oppe i full høyde, og østover, altså til venstre i bildet, i rett linje i høyde med KLPs 18 etasjer, over alle øyene, helt forbi blokkene på Enerhaugen som du ser til venstre i bildet. Ola Narr er ett av de virkelige høydepunktene på østkanten. Tenk deg solsituasjonen litt lavere i terrenget..
Hele fjordutsikten blir altså borte for store deler av østkanten og helt opp til høydedragene Kampen og Ola Narr. Det var den Fjordbyplanen! Til sammen kan det bli så mye som 12-13 slike blokker i barcoden. Om det altså ikke skjer noe dramatisk i disse krisetider. (Foto: Bjørn Bratten)

Finn mer under BJØRVIKA

Film: Happy-Go-Lucky (Brit.)


HAPPY-GO-LUCKY: Sally Hawkins i ny film av mesterregissøren Mike Leigh. (Foto: Filmweb)

Poppys bagateller

Regi: Mike Leigh
Med Sally Hawkins, Alexis Zegermann


Karakter: 1, 2, 3, 4, 5, 6..

Poppy, som egentlig heter Pauline, men får latterkrampe når noen kaller henne det, er en litt skranglete, styggvakker småskolelærer som tar livet som det kommer og er fornøyd med det meste. Ingen katastrofer rammer, hun ler litt oppgitt når sykkelen blir stjålet, fniser og skoggerler på sin vei gjenom hverdagen og vi lurer nesten litt på om hun er ørlite grann dum!
Mike Leigh, regissøren som har levert rystende samfunnskritiske dramaer som Naken er her mer ufarlig, nesten triviell, men i bunnen ligger den truende vissheten om at alt ikke er riktig så rosenrødt som det ser ut for vår Poppy. Men han dramatiserer ikke unødig, det blir alvor nå og da, men ikke katastrofalt, langt ifra.
Mike Leigh er kjent for sin ukurante måte å lage film på: Han samler skuespillere til roller og en historie som ennå ikke er skrevet og improviserer fram historien sammen med skuespillerne. Denne gang tar det nok lovlig lang tid med atspredte hverdagsligheter før du føler at du skjønner hvor han og skuespillerne vil, men på et litt tilfeldigvis samler det seg til slutt til en rimelig avrunding:
Intet ondt er skjedd, vår Poppy har fått seg noen støyter, men også noen vakre oppmuntringer, og går friskt videre som verdens snilleste menneske, klar for å hjelpe alle som trenger det. En varm film om betydningen av bagateller, eller kanskje bagatellenes betydning for det virkelige livet. Eller noe sånt?
_bb/

Finn mer under KULTUR

lørdag 6. desember 2008

Bjørvika: Østkantliv-nyhet i Dagens Næringsliv

DN I DAG: Østkant- livs nyhet om at Bjørvika- utbyg- gerne hopper over Snøhetta-bygget i barcoden fordi de ikke har klart å få tak i leietakere til den 17 etasjer høye blokka, står på trykk i Dagens Næringsliv i dag. Hyggelig å se at vi blir lest! (Foto: Bjørn Bratten)

Bjørvika: Beretningen om et varslet overgrep


SUKRET PILLE: Når høyblokkene begynner å tette igjen utsikten er det ikke sikkert det blir en formildende omstendighet at de ser ut som de er hentet inn fra en fjong hovedstad på kontinentet... (Alle fotos: Bjørn Bratten)


Beretningen om et
varslet overgrep


 

Når en rekke med 17-18 etasjers høyblokker nå langsomt begynner å tette igjen utsikten til sjøen for store deler av østkanten går det opp for oss: Vi er lurt, igjen!


(Oppdatert 7.mai
og 31.desember 2010)








BARCODEN: 1.januar 2011


Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv


Beslutningen om å gjennomføre den massivt ambisiøse Bjørvika-utbyggingen, tenkt ut og planlagt gjennom en ekstrem økonomisk oppgangsperiode, er et overgrep mot lokalsamfunnene i Bjørvikas nærhet. Det er det mange som har ment en stund, helt siden mars 2008 da en SV'er fra St.Hanshaugen stemte med høyresida for barcoden i bystyret..  Et overgrep ikke i fysisk forstand, men på den måten at tradisjonelle, demokratiske grep, som en byutvikling styrt av folkevalgte organer, er satt til side av en liten gruppe mennesker som utenfor demokratiske spilleregler har fått tilgang til eiendommer av svimlende verdi, eiendommer som i utgangspunktet tilhørte fellesskapet.

 1.JANUAR 2011: 

LKP-bygget i bakgrunnen, 
galgen til hengebrua i 
forgrunnen. I mellom- 
rommet skal DeLoitte-
blokka, tidligere Snøhetta-
blokka, bygges, 
med byggestart en 
gang på nyåret..

Her på bloggen har vi fått en tydeliggjøring av dette fenomenet gjennom intervjuet med Hav Eiendom-styreleder Bernt Stilluf Karlsen som sier rett ut at han synes en måneds folkevalgt saksbehandling av Lambda (det nye Munch-museet) ville være i meste laget.. Menneskene på Grønland og Gamlebyen, Grünerløkka, Tøyen, ja, selv østkantens smått fornemme høydedrag, Kampen, er opprørt, for selv på Kampen vil den klassiske sjøutsikten over indre Oslofjord bli borte når de sju-åtte blokkene står opp av gjørma. I de lavere liggende områdene blir de livgivende strålene fra sola fraværende i flere måneder. Det blir som å flytte inn i den innerste, bortgjemte dal. Bare med bedre servering..
 1.JANUAR 2011:

I forgrunnen den 
forseglete plattingen 
der Snøhetta/DeLoitte-
blokka skal bygges, 
bak den enorme Visma-
blokka..

Velgerne på østkanten vil huske det lenge: Eiendomsbesitterne i de tidligere statlige og kommunale bedriftene NSB og Havnevesenet, hånd i hånd med banker og kredittinstitusjoner, har tatt seg til rette fordi myndighetene og de folkevalgte har latt dem gjøre det. Foreløpig vinner vårt svartsyn på Bjørvika og kapitalistenes herjinger liten, eller rettere sagt, ingen, gjenklang i den store offentlighet, for ikke å si media.
 Ingen er interessert. Men det vil forandre seg etter hvert som det atten etasjers høye KLP-bygget nå er innflyttet, det enorme Visma-bygget er klart, når DnBNOR-blokkene og det vi kaller Smal-blokka er oppe i full høyde om et drøyt års tid, Snøhetta-blokka likevel blir bygget og blir DeLoitte-blokka, som skal romme verdens største revisjonsfirma. Da vil vi se en kompakt mur mot sjøen av like høye blokker, bare fliset litt opp her og der, som en forsiktig innrømmelse..
1.JANUAR 2011: Hengebrua, kanskje klar i april..
Foreløpig er fotgjengerovergangen over jernbanesporene fra Grønland til Bjørvika ett år forsinket på grunn av innstillingen av Snøhetta-blokka. Utbyggerne klager over kommunens somling med godkjenning av Opera-allmenningen, plassen mellom Oslo S og operaen. Og byråd og utbyggere klager i kor over riksantikvarens høyst betimelige forsøk på å bremse den verste utbyggingsfeberen innerst i Bispevika/Kongshavn. Følg med. Det er spennende tider.


Finn mer under BJØRVIKA

fredag 5. desember 2008

Østkanthelga 5.-7.desember
















LEGENDARISK: Svenske Nationalteatern på Cosmopolite fredag.

Nationalteatern

rocker jula inn


Cosmopolite
, Vogts gate 64
Fredag klokka 2100: Legendariske svenske Nationalteatern rocker jula inn!

Den norske Opera og Ballett
Fredag klokka 1800, lørdag klokka 1200 og 1530: Nøtteknekkeren
Lørdag klokka 1500: Superlørdag med KORK
Søndag klokka 1300: Høstkonsert på 1.balkong.

Dansens Hus, Møllerveien 2
Fredag, lørdag og søndag klokka 1900 og 2100: Jo Strømgren Kompani Festival

Det Åpne Teater, Tøyenbekken 34
Lørdag og søndag: Electric Audio Unit. Kick-off festival.

Parkteatret, Olaf Ryes plass 11
Lørdag klokka 2300: Balkan Beat Party. Shazalakazoo

Blå, Brenneriveien 9
Fredag klokka 2200: TomTom klubb
Lørdag klokka 2100: Scott Matthew
Søndag klokka 2000: Frank Znort Quartet
Hver lørdag og søndag fram til jul er det julemarked på Blå mellom klokka 1200 og 1700.

Torshovteatret
, Vogts gate 64
Lørdag klokka 1930: Knut Hamsuns Sult, dramatisert av Jorinde Dröse

Soria under Moria, Vogts gate 64
Fredag klokka 1700, lørdag og søndag klokka 1600: Trylledrikken av Michael Ende. Rockemusikal for barn.

Finn mer i lenkekjeden til høyre under ØSTKANTHELGA

torsdag 4. desember 2008

Nye Bjørvika: Drømmen om de sju allmenningene (4)


FJONGE DRØMMER: Skal konkurrere med Spikersuppa..? (Ill.: Bjørvika Utvikling)


”Gå på vannet, gli på is..”


Poetiske dansker tenkte høyt om Opera-allmenningen




Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv

Den nye Opera-allmen-ningen i Bjørvika, som hvis den blir realisert blir byens største byrom, større enn Rådhusplassen, har inspirert de danske byromsarkitektene i arkitektfirmaet Gehl, som vant designkonkurransen i 2005, til å begå høypoetiske skriverier.
I konkurranseforslaget ”Nyt Byliv” som vil ligge til grunn når de sju byrommene danskene har foreslått eventuelt skal realiseres, skriver danskene: 
- I opera-allmenningen speiler himmelen seg i rommets mange fordypninger, og flaten responderer og opphoper regnvann og dis. En sammenhengende speilflate trekker fjorden visuelt og romlig inn i byen og skaper mulighet for å gå på vann, leke med vann eller gli på is..

VILLE DU GÅTT PÅ VANNET HER?:  Upoetisk og grått på dagens operaallmenning. (Fotos: Bjørn Bratten)

Gangbar vannhinne
I  konkurranseforslaget trekkes fjorden opp til Christian Fredriks plass i form av "en vannhinne som er gangbar" og som speiler himmelen. Rommet er tenkt som en storslått ankomst til byen, Bjørvika og operaen – et byrom som er en spesiell opplevelse en vintermorgen såvel som en sommernatt, heter det i arkitektenes beskrivelse.
Kontakten med fjorden understrekes (ifølge design-manualen, som allerede er så gammel som fra 2003) ved at havnebassenget trekkes helt inn til det som nå skal hete Dronning Eufemias gate, i et mindre basseng som graves opp slik at eksisterende granittkai foran Tollbodene kommer fram i sin helhet.


VANNHINNE: Et vannspeil helt inn til plassen foran biblioteket? Sett fra operataket? (Ill.: Bjørvika Utvikling) 

Dramatisk
Operagata utformes som bro over vannspeilet slik at vannet kan sirkulere og småbåter kan komme inn i bassenget.
Broen må ha en estetisk utforming, siden den blir et viktig visuelt element i allmenningen, heter det.
Operaallmenningen skal være Oslos nye, imponerende og internasjonale byrom. Den er alene i kraft av sin plassering i Oslo noe spesielt. Byrommet forbinder byen med vannet og markerer ankomsten til Oslo. Den ligger som en forplass til Sentralstasjonen og den nye operaen.
Den forbinder Sentralstasjonen, Karl Johan, Jernbanetorget, Kvadraturen og Dronning Eufemias gate. På den måten er Opera-allmenningen den av de sju allmenningene i Børvika som mest dramatisk griper inn i den eksisterende bystrukturen, skriver de danske arkitektene.

Se, snakke, høre, sitte..
Operaallmenningen skal være et storslått ankomstrom for byen og operaen. Hvis allmenningen skal bli et levende sted i seg selv er det viktig at den evner å tilby gode plasser for livet i den lille skala. Det må tilrettelegges for rekreasjon av høy kvalitet slik at man i Opera-allmenningen kan utfolde seg, se, snakke sammen, høre, sitte, stå og gå i relasjon til dens herlighetsverdier, skriver de danske arkitektene.

Finn mer under BJØRVIKA

Dagens Filur (fortsettelse)





Kapittel 7



Kampens rose


N
å er visst Kleggdahl-mordet
bekjentgjort overalt,

for enda flere strømmer

til stedet der han falt.

Om grunnen blir det gjettet

med høylydt taletrang

av folk som har forskjellig svar

og har det gang på gang.


”D
et finnes menn som faktisk
har mest å gi som lik.”
En kvinne rundt de femti

er den som taler slik.

Hun griper Frock i ermet

og ber ham å forstå:

”Det fins, min venn, for mange menn.
Det skytes altfor få!”

Frock synes kommentaren
som hun så drøyt har gitt,

får skrives på en konto

for Oslo-koloritt.
Hun stamper foten arrig

i bakken før hun drar.
”Alida Gren,” bemerker én,

”har alltid vært litt rar.
Hun var en Kampens rose,

så vakker og kokett,

den gang da solen lyste

og blodet bruste hett.
Men savnet er der alltid

og sorgen tusenfold

for den som får sin ungdoms vår

lagt øde, død og gold.


D
et var på Vålerenga;
hun traff en stilig fyr.

Hver senhøstvåte hverdag

var brått et eventyr!

Hun danset gjennom byger

til sang, på lette ben.
Så dro han vekk. Hun fikk en knekk

for livet, frøken Gren.”


D
et tynnes ut på Torget,
man vandrer hver til sitt.

At gåten løses hurtig

og greit, er ikke gitt.

De utsagn som beskriver

den døde, kan bety

at mordet blir en herlig svir

for hele Oslo by.

F
ilur

Tegning: Filur


Teksten er hentet fra samlingen
Morderen Olsen på Licentia forlag.

Finn mer i lenkekjeden til høyre under DAGENS FILUR og FØLJETONG og nettstedet http://web.me.com/filur

onsdag 3. desember 2008

Årets replikk


U
nder en høytidelighet på Østkantliv-redaksjonens julebord i kveld, ble byrådsleder Erling Laes replikk om barcoden i Bjørvika i Aftenposten i sommer kåret til Årets Replikk her på bloggen. Byrådslederens replikk er skrevet i gullskrift i anledning den store dagen:

"Det blir ingen mur, heller et stakitt.."

Prisen, et nytt stakittgjerde til byrådslederens bolig, forventes realisert gjennom en kronerulling i Østkantlivs redaksjon. Hvis han bor i blokk blir det et litt mindre stakitt-rekkverk til verandaen.

Finn flere replikker i lenkekjeden til høyre under DAGENS REPLIKK

Restaurantspalten: Lyst på Tøyen



TRENDY: Alida venter på maten, på Restaurant Lyst, sentralt på Tøyen. (Foto: Bjørn Bratten)


To bønder i byen.. 



Restaurant Lyst,
Sørlis Plass,
Tøyen


 

Til å utforske Østkantens bevertningssteder har bloggavisas lokalkjente redaktør invitert to representanter for folket, Alida og Taralf, hun av umiskjennelig polsk avstamning, noe som ikke er uvanlig på disse kanter, til å smake seg gjennom bydelens restauranter. I motsetning til andre papiravisers matskribenter har de ikke gjennomgått vinkurs, og de påstår heller ikke å ha gastronomisk ekspertise.

Alida og Taralf hadde tatt T-banen til Tøyen, og derfra ruslet de ned til Sørlis plass. Hvem salige Sørli er, kunne de to ikke opplyse hverandre om, men han har i alle fall gitt sitt navn til en plass med en for anledningen vannfri fontene og til Sørligata som kommer ovenfra Tøyen sentrum og har hett Sørligata lenge før Tøyen sentrum ble noe sentrum.




TRENDY2: Lønnsregulativ og matlyst i orden.. (Foto: Bjørn Bratten)
I en smal hjørnegård ligger Lyst med inngang bak noe som minner om barrikader, men som viser seg å skjule et rullestolvennlig skråplan opp til inngangen. Taralf påstår at det skal ha vært jenter på skråplanet i Sørligata før Liv Jessens tid, men nå er det bare pene damer med lønnsregulativet i orden som navigerer lommekjent inn på Lyst. Alida og Taralf følger etter. Matlysten er i orden.
Lokalene kan ha rommet hva som helst, gjerne isenkramforretning eller skotøyforretning, før noen drømte om å gå på restaurant på Tøyen. Nå er lokalene helseriktige og godkjent av alle kommunale instanser som kafé og restaurant. De er passende trendy, men ikke for trendy. Restauranten annonserer at lokale kunstnere dekorerer veggene, og da Alida og Taralf besøkte stedet, var det fotografen Per Olav Heimstad som hadde store fotografier på alle veggene. Som seg hør og bør på et trendy sted, var ventilasjonsanlegget en del av interiøret om man tittet opp i himlingen. Ingen ting å si på luftkvaliteten.
 Menyen, ja det var noen ark fra hjemmeprinteren uten noen dikkedarer. Greit nok. Ikkeno jåleri. Fire retter å velge mellom og dessuten mange slags spagetti og pizza. Kelneren var blid og hyggelig. Kelnere pleier å være svenske, og det er ingen av oss bønder i byen som la merke til om han var fra Harryland, men det spiller jo ingen rolle, bare han var hyggelig. Alida og Taralf bestemte seg raskt for henholdvis pepperstek til 195 kroner og sjøtunge, som var ti kroner billigere, men da kjøkkenet ikke hadde pepperstek (kanskje pepperkverna var til service) gikk begge for sjøtunge.
I alle matspalter må de anonyme gourmetene vente lenge på maten, men tatt i betraktning av at vi er bønder i byen, gikk det raskt. Ikke så raskt som på IKEA, men lenge nok til at Taralf fikk sett på damene som hadde satt hverandre stevne litt lenger inne i lokalet og hørt på musikken som Taralf raskt konstaterte ble framført av Blondie, som var en av favorittene til Taralf på 80-tallet.



TRENDY3: Ikke noe jåleri på Lyst - og Blondie på platespilleren.. (Foto: Bjørn Bratten)
Fisken kom på pene, firkantede tallerkener og var stekt på begge sider. Fileten var dekorert med fire skiver lime (utt. laim) og ved siden av lå en fenikkel som Taralf mente kunne være sterk kost for en følsom mage. Potetene var kokt på sparebluss, men man hadde da fått kniv til å skjære dem opp med.

S
iden vi var i byen, kjøpte Taralf pils til maten mens Alida drakk husets hvitvin. Den var veldig frisk og kald, men siden Alida ikke er ferdig med vinkurset, syntes hun den var veldig god, og den smakte verken støvler, hårspray eller sjokolade.

T
il dessert valgte Alida gulrotkake og Taralf tok en brownie. Det smakte godt til kaffen. Da vi skulle vurdere måltidet, viste det seg at ingen hadde tatt med terning. Det skal vi gjøre neste gang vi drar til byen.
..Alida og Taralf




Finn mer under REPORTASJER

tirsdag 2. desember 2008

Dagens replikk


"Nei, her er det ingen bekymring. Vi har bare solide leietakere til våre prosjekter.."


Adm.dir. Paul E. Lødøen i Oslo S utvikling i en samtale med Østkantliv om krisas innvirkning på Bjørvika-utbyggingen. Han har nettopp fortalt at utbyggerne vil hoppe over Snøhetta-bygget, som ligger først i ruta etter KLP-bygget, fordi man ikke har klart å skaffe leietakere..

Finn mer i lenkekjeden til høyre under DAGENS REPLIKK

mandag 1. desember 2008

Bjørvika: Nå starter alvoret


SLIK BLIR DET: Nye Skattens Hus nederst i Tøyen- bekken, belyst av en refleks fra Plaza Hotell. Nederst Oslos nye skyline. For en stakket stund, så forandrer alt seg..
(Foto: Bjørn Bratten)


Se godt på disse bildene


Se godt på disse bildene. De er tatt i løpet av de siste dagene i november, 2008. Øverste bilde er fra krysset Schweigaards gate/Tøyenbekken, der østkantbeboerne i framtida skal vagle seg over jernbanelinja på en smal fotgjengerbru for å komme til det forjettede Bjørvika.

I det fjerne ser vi KLP-bygget. Hvis vi følger linjen fra toppen av den blokka og til venstre, vil vi se hvordan barcode-blokkene vil tette igjen for solas vei inn til oss på Grønland. Fra KLP-blokka vil de neste blokkene bli bygd ut i omtrent samme høyde. Sol-luka mot Grønland vil være lukket i store deler av året..

Det neste bildet viser Oslos nye skyline på en mer skytung dag, slik den ser ut når man kommer kjørende inn i byen fra det som i sin tid het Mosseveien. Sentralt i bildet er altså den første virkelige høye blokken i barcoden, KLP-bygget, som nå har nådd sine fulle 18 etasjer.

Men dette bildet vil forandre seg raskt, om det går slik Bjørvika-utbyggerne sier det skal gå. Når snøen tiner i mars-april vil neste høyblokk, (etter at utbyggerne har hoppet over Snøhetta-blokka, som de - "foreløpig" - ikke har fått utleid) Visma-bygget på 17 etasjer, allerede være på god vei.

T
il våren eller tidlig på sommeren begynner byggingen av det enorme bankpalasset til DnBNOR; med tre massive blokker, to av dem 17 etasjer høye, en av dem 14 etasjer, ferdig utbygd om tre-fire år. Da vil hele høyre del av dette bildet være fylt av bankbygget til Norges største bank, og denne bilveien vil være gått under jorda.

Da kan vi snakke om ny skyline. For alvor. Vi kjenner mange på Grønland og i Gamlebyen som også helst ville gått under jorda da. Men det er for sent å protestere..
..bb