mandag 9. mars 2009

Kanonprisen, Norges Oscar?

TOMHENDT: Storfavoritten Aksel Hennie måtte gå tomhendt etter Kanonprisutdelingen i Trondheim i går kveld. Mens motspilleren i filmen om Max Manus, Agnes Kittelsen, gikk av med seieren i klassen for beste kvinnelige hovedrolle.. (Foto: Filmweb)


Debutantenes aften


Debutantene Agnes Mikkelsen fra Max Manus og Pål Sverre Valheim Hagen fra De Usynlige vant de gjeveste prisene i Trondheim i går kveld. Max sjøl, Aksel Hennie, måtte gå tomhendt.




Den norske storfilmen Max Manus ble tildelt den såkalte Kanonprisen i fem av de elleve kategoriene ved den internasjonale filmfestivalen Kosmorama i Trondheim i
går kveld.
Mange vil mene at Kanonprisen, som er filmarbeidernes og produsentenes egen pris
, er det nærmeste vi kommer noe som ligner på Oscar-prisen her landet.

Mannen som elsket Yngve
vant tre kategorier i Kanonprisen, mens nominerte filmer som Kautokeino-opprøret og Fritt Vilt II ikke nådde opp.

Debutantenes aften


Ved prisutdelingen på Hotel Rica Nidelven i Trondheim i kveld ble Agnes Kittelsen tildelt prisen for den kvinnelige hovedrollen i Max Manus, mens Pål Sverre Valheim Hagen fikk Kanonprisen for den mannlige hovedrollen i De usynlige.
Begge fikk sine gjennombrudd i filmsammenheng i sine respektive filmer.

Max Manus
fikk sine øvrige priser i klassene for lyddesign, foto, manus og produsent, der veteranen John M. Jacobsen, som i sin tid slo gjennom med storfilmen Veiviseren, viste at de gamle er eldst.

Beste nyskaper

Mannen som elsket Yngve
fikk sine priser i kategoriene klipp, regi, til regissør Stian Kristiansen og beste birolle. Prisen for beste filmmusikk gikk til Aslak Hartberg for musikken til I et speil, i en gåte etter Jostein Gaarders roman.
Kanonprisen i kategorien beste nyskaper gikk til Rune Denstad Langlo for dokumentarfilmen 99 % ærlig. Rune Denstad Langlo er mannen som nå i år er kommet med den sterkt omtalte langfilmen Nord, som blant annet ble vist på filmfestivalen I Berlin.

Kanonprisen ble i år utdelt for femte gang og er altså en relativt fersk foreteelse, mens det er filmbyråkratenes og distributørenes pris, Amanda-prisen, som fullstendig har dominert filmprisfloraen i Norge de siste tredve åra..
Det er filmfolkets egne bransjeorganer, Norsk Filmforbund, Produsentforeningen, Norske Damatikeres Forbund, Norsk Skuespillerforbund, Norske Filmregissørers Forbund, Norsk Komponistforening og Norsk Filmlydforening som står bak Kanonprisen.
..bb


Finn mer i lenkekjeden til høyre under FILM/TEATER/MUSIKK og i bloggarkivet nederst i den samme spalten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar