torsdag 17. september 2009

Luftig vei til havet ferdig i mai..

LUFTIG: Nå reises de 18 meter høye galgene som skal bære gangveien mellom Grønland og fjorden. (Foto: Bjørn Bratten)



Nå reises galgene!

Det blir 200 meters luftferd for fotgjengerne som vil fra Grønland til Bjørvika til sommeren. Nå reises de 18 meter høye galgene som skal bære riggen - en såkalt fagverksdrager - som igjen skal bære fotgjengerveien som vi skal gå på - om vi ønsker å krysse jernbanelinjene.


Ferden til Bjørvika fra Grønland og Gamlebyen, over 200 meter med jernbanespor, blir ikke en tur for pyser og folk med høydeskrekk. På forsommeren til neste år skal vi kunne ta fotgjengerbrua i bruk. Dermed vil vi alle kunne få en litt mer direkte kontakt med utbyggingskaoset i Bjørvika.
Den slanke og luftige hengebrua blir forankret i en såkalt fagverksdrager i stål, en slank og smekker rørlignende konstruksjon som skal strekke seg langs hele bruspennet, og som igjen blir opphengt i fire svære 18 meter høye galger, med selve gangveien sju meter over perrongene.
Fagansvarlig arkitekt og arealplanlegger hos Bjørvika Infrastruktur, Sverre Narvestad, forteller til Østkantliv at brua skal stå ferdig i mai neste år.
- Det er ikke avklart om den skal åpnes da. Vi er nå i ferd med å skyve på plass bærekonstruksjonen og så skal vi henge opp selve gangbanen etter det. Det er mye arbeid som gjenstår, sier Narvestad.

Den som ser nøye etter i dag vil se at fundamentet til den såkalte stasjonsallmenningen er under bygging og hever seg som et buet betonggolv inntil der hvor Visma-blokka så langsomt begynner å reise seg.
Narvestad forklarer at årsaken til at det ikke er avklart akkurat når brua kan åpnes er at det avhenger av tilknytningspunktene på begge sider, der det både skal være trapper og ramper, og på nordsida også en heis.

- Disse tingene avhenger av fremdriften i Vismabygget og ferdigstilles i takt med dette. Dersom det fortsatt er byggevirksomhet der vil vi avvente til det er klart, sier Sverre Narvestad.

Han forklarer at årsaken til at brua blir bygd som en slags hengebru, er at det er om å gjøre å få brua så lav som mulig for at det ikke skal bli for store høydeforskjeller mellom bakken i stasjonsallmenningen og på Schweigaardsgate-siden, altså slik at det ikke blir for mye klatring for publikum.

- Dersom den skulle vært konstruert som en vanlig bru med fundamenter ville den kommet for høyt over jernbanens strømledninger, og høydeforskjellen hadde blitt altfor stor, forteller Narvestad.

Det er så mye som 6,5 meters høydeforskjell mellom nivået på gatenivå i Bjørvika, eller Dronning Eufemias gate, som hovedgaten heter i dag, og stedet der brua begynner på turen over jernbanelinjene.
Derfor er det planlagt en siksak-sti med grøntanlegg og plener oppover den såkalte Stasjonsallmenningen for å komme opp til starten på brua, som går i en svak krummet bue over til nordsida av linjene og ender i en trapp i krysset Schweigaardsgate/Tøyenbekken, rett ved inngangen til det nye bygget til Skatt Øst. Gå og se!.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar