FOTGJENGERBRUA: Brua som skal bringe fotgjengere fra Grønland og Gamlebyen til Bjørvika, og omvendt, har stått ferdig i lang tid, men problemene er ikke over.. (Foto: Bjørn Bratten)
Nå åpner fotgjengerbrua..
(Oppdatert 2. og 8.april 2011: Lørdag 9. april kl 14 åpner den nye gangbroa mellom Grønland og Bjørvika og publikum inviteres til offisiell markering, kunstneriske innslag og kunst-og kulturvandring i områdene Tøyen, Grønland og Bjørvika. )
Men kommunen nøler med å overta prosjektene i Bjørvika
Det skal fortsatt gå både vinter og en del av våren før fotgjengerbrua over jernbanelinjene på Oslo S kan slippe publikum over til Bjørvika fra Grønland og Gamlebyen. Åpningen av brua skal skje i april, men det hefter fortsatt problemer ved prosjektet, sier prosjektarkitekt Sverre Narvestad til Østkantliv.
- Vi har fortsatt ikke noen dato for åpningen, også fordi det hersker usikkerhet om når kommunen ønsker å overta brua. De har fortsatt ikke vært villige til å overta andre prosjekter som vi har bygd, f.eks. Operagata, sier Narvestad.
Det pågår fortsatt byggearbeider der brua lander på sørsida, på det som skal bli Stasjonsallmenningen, og når disse byggearbeidene er ferdige begynner byggingen av den såkalte Snøhetta-blokka, som har vært hovedårsaken til forsinkelsene på hele Stasjonsallmenningsprosjektet, inklusive fotgjengerbrua.
Ferdigstiller
Det som vil skje er at når Bjørvika Utvikling ferdigstiller Stasjonsallmenningen og åpner for fotgjengertrafikken over brua, så vil byggearbeidene starte på denne blokka – som nå skal leies av finansgiganten DeLoitte.
KAOS: Kaos hersker på sørsida der fotgjengerbrua lander på det som skal bli Stasjonsallmenningen. Enda verre skal det bli når byggingen av det som har vært kalt Snøhetta-blokka og som nå skal leies av finansgiganten DeLoitte, starter byggingen til våren, mellom KLP-blokka til venstre, og Stasjonsallmeningen.. (Foto: Bjørn Bratten)
- Det betyr at byggearbeidene vil legge beslag på en del av Stasjonsallmenningen som vi da nettopp vil ha ferdigstilt, sier Sverre Narvestad.
Også på nordsida, mot Schweigaardsgate, er det usikkerhet omkring åpningstidspunktet. Det nye forretningsbygget, Oslo Z, som er bygd helt inntil brua og det som nå heter Annette Thommessens plass, eier deler av brufesteområdet og har foreløpig til gode å klargjøre sin del av brufesteområdet.
Veibrua
Når det gjelder den store veibrua som nå dominerer jernbaneområdet på Oslo S med sine svære, hvite konstruksjoner, så gjenstår det ett skyv til før den er på plass. Hele denne brukonstruksjonen er jo blitt skjøvet i små skyv nordover mot det nordlige bruhodet helt nede fra stranda innerst i Bjørvika der det ble satt på land.
Finn mer i sidespalten under BJØRVIKA
Nå åpner fotgjengerbrua..
(Oppdatert 2. og 8.april 2011: Lørdag 9. april kl 14 åpner den nye gangbroa mellom Grønland og Bjørvika og publikum inviteres til offisiell markering, kunstneriske innslag og kunst-og kulturvandring i områdene Tøyen, Grønland og Bjørvika. )
Men kommunen nøler med å overta prosjektene i Bjørvika
Det skal fortsatt gå både vinter og en del av våren før fotgjengerbrua over jernbanelinjene på Oslo S kan slippe publikum over til Bjørvika fra Grønland og Gamlebyen. Åpningen av brua skal skje i april, men det hefter fortsatt problemer ved prosjektet, sier prosjektarkitekt Sverre Narvestad til Østkantliv.
- Vi har fortsatt ikke noen dato for åpningen, også fordi det hersker usikkerhet om når kommunen ønsker å overta brua. De har fortsatt ikke vært villige til å overta andre prosjekter som vi har bygd, f.eks. Operagata, sier Narvestad.
Det pågår fortsatt byggearbeider der brua lander på sørsida, på det som skal bli Stasjonsallmenningen, og når disse byggearbeidene er ferdige begynner byggingen av den såkalte Snøhetta-blokka, som har vært hovedårsaken til forsinkelsene på hele Stasjonsallmenningsprosjektet, inklusive fotgjengerbrua.
Ferdigstiller
Det som vil skje er at når Bjørvika Utvikling ferdigstiller Stasjonsallmenningen og åpner for fotgjengertrafikken over brua, så vil byggearbeidene starte på denne blokka – som nå skal leies av finansgiganten DeLoitte.
KAOS: Kaos hersker på sørsida der fotgjengerbrua lander på det som skal bli Stasjonsallmenningen. Enda verre skal det bli når byggingen av det som har vært kalt Snøhetta-blokka og som nå skal leies av finansgiganten DeLoitte, starter byggingen til våren, mellom KLP-blokka til venstre, og Stasjonsallmeningen.. (Foto: Bjørn Bratten)
- Det betyr at byggearbeidene vil legge beslag på en del av Stasjonsallmenningen som vi da nettopp vil ha ferdigstilt, sier Sverre Narvestad.
Også på nordsida, mot Schweigaardsgate, er det usikkerhet omkring åpningstidspunktet. Det nye forretningsbygget, Oslo Z, som er bygd helt inntil brua og det som nå heter Annette Thommessens plass, eier deler av brufesteområdet og har foreløpig til gode å klargjøre sin del av brufesteområdet.
Veibrua
Når det gjelder den store veibrua som nå dominerer jernbaneområdet på Oslo S med sine svære, hvite konstruksjoner, så gjenstår det ett skyv til før den er på plass. Hele denne brukonstruksjonen er jo blitt skjøvet i små skyv nordover mot det nordlige bruhodet helt nede fra stranda innerst i Bjørvika der det ble satt på land.
Finn mer i sidespalten under BJØRVIKA
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar