onsdag 3. februar 2010

Østkantfolk: Øyonn Groven Myhren, musiker



VINTERSTORMEN
: Øyonn Groven Myhren, kveder, musiker, ildsjel i Gamle Oslo..
(Foto: Bjørn Bratten)
(Oppdatert torsdag 30.august 2012: Øyonn fremfører Erikskrøniken, dramatisert og tonesatt av henne selv, om hertug Erik Magnusson av Sødermanland på 1300-tallet, i Ladegården fredag 31.august klokka 19.00)


Øyonn inn fra vinterstormen

- Jeg hater busser!


Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv

I
nn fra vinterstormen kommer Øyonn Groven Myhren (40), kveder, musiker og aksjonist. Frontfigur med sin klokkeklare lokketone i forrige ukes fakkeltog til støtte for riksantikvar Jørn Holme. Drakedreperen, som vi kaller ham på disse kanter. Øyonn er en hel naturkraft i seg sjøl, det er dagen før dagen, og da snakker vi om forskningsminister Tora Aaslands innstilling om plasseringen av Kulturhistorisk Museum — og vikingskipene.
- For å være helt ærlig tror jeg løpet er kjørt for vikingskipene til Bjørvika. Oslobenken på Stortinget er for, men departementet kommer ikke til å skille Kulturhistorisk museum og vikingskipene, og sterke krefter vil ha museet til Bygdøy.
- Men i morgen får vi se. Vi er vant til å bli skuffet her i Gamle Oslo, og vi er vant til å måtte gå videre for å finne nye veier. Nå er Oslo Torg vedtatt og der må vi sørge for å få til et skikkelig torg - muligheten er til stede for å få bilene vekk og ut på motorveien som går rundt hele dette området..
Øyonn Groven Myhren, barnebarn av komponisten og hardingfelespilleren Eivind Groven, født og oppvokst i Gamle Oslo, med sju plateutgivelser bak seg, en Spelemannspris, vunnet NM i vokal folkemusikk to ganger, komponist og sanger, tidvis også skuespiller, men uten det helt store gjennombruddet - og ingen Melodi Grand Prix-ambisjoner..

- Neida (ha-ha), det har jeg ikke. Men jeg har vel ikke vært ambisiøs nok til de store tingene. Og så ble det veldig mange barn etter hvert. Men nå til våren skal jeg til Kina, opptre på Expo i Kina. Og så skal jeg være med på den store konsertforestillingen TidarÅ i et elvejuv i Gudbrandsdalen, der blant andre dansegruppa Frikar og både musikere og fjellklatrere skal være med..
Øyonn har nettopp brakt det minste av sine fire barn til barnehagen på Ekeberg. Hun kommer gjennom vinterværet og forteller oss, når hun er vel plassert i en vaklende stol i vinduet på Det daglige brød i Schweigaardsgate, at hun hater busser.
- Jeg simpelthen hater busser, sier Øyonn, og vi forstår henne, for vi husker aksjonene mot de grønne bussene i Schweigaardsgate og på Vålerenga for 25 år siden da Vålerenga-tunnelen ble bygd, bilene ble borte, men bussene (du lurer på hva det er for noe gærnt med de grønne bussene, men det er altså fjernbusser, som ikke har noe med lokaltrafikken i Gamlebyen og Vålerenga å gjøre..!) fortsatte som om ingenting var skjedd.
Og slik har det vært, år etter år etter år. Vi sitter der i vinduet i kaffesjappa i Schweigaardsgate og teller passasjerer på de grønne bussene, klokka er halv elleve på formiddagen, på en onsdag.

En buss har tre passasjerer, en har fem, en har to, en annen har fire. Hvor mange har de plass til? 50? 60? Vår empiriske undersøkelse viser et snitt på rundt fire passasjerer, uansett i hvilken retning de går, til eller fra byen. Og det verste er at det er faktisk ikke stort annerledes i rushtiden. Folk går av og på på Helsfyr, sier Øyonn.
Så når endelig de grønne bussene blir kastet ut av Schweigaardsgate, da.. Det neste målet er når det stengte løpet i Ekebergtunnelen blir åpnet igjen i løpet av et års tid..
Imens skal Øyonn til Paris, på kurs i tidligmusikk.
- Visste du forresten at Oslo, altså nettopp dette området som vi snakker om rundt kongsgården og Middelalderparken, var det viktigste senteret for den tidlige balladetradisjonen i Skandinavia rundt år 1300, sier Øyonn.
Det spirer en idé hos Øyonn Groven Myhren. Kanskje et Myhrens verksted for tidligmusikk i Middelalderparken..?


Finn mer i REPORTASJER

4 kommentarer:

  1. Å kjøre regionale dieselbusser inn i bygater er det kkun svært fattige langd som gjør. 1 sli buss er mere gift enn ca 50 bensinbiler. I holand og sverige er byene uten busser og diesel


    vi kunne hatt det slik

    SvarSlett