KUNST- PALASS: Her skal palasset ligge, rett på utsiden av rekka med røde brakker på Akerselvas venstre bredd - på skrå over elva, og litt lenger ut i elveløpet, enn operaen. (Ill. og arkivfotos: Bjørvika Utvikling og Bjørn Bratten)
Fra
iskrem-
kiosk
til kunst-
palass
Torsdag blir resultatet av arkitektkonkurransen om det nye Munch/Stenersen-museet og Deichmanske hovedbibliotek lagt ut i Frosken på Tullinløkka. Vi har vært litt tidlig ute..
(Forsiktig oppdatert 1.juni 2011, men mesteparten beholdt som det sto dagen før Lambda kom til verden i mars 2009..)
Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv
Når vinnerbyggene som er plukket ut blant utkastene til de 20 inviterte arkitektfirmaene som har jobbet med sine forslag til nytt Munch/Stenersen-museum og nytt Deichmanske hovedbiliotek i Bjørvika torsdag blir presentert i Frosken på Tullinløkka, vil det gamle Munch-museet se ut som en liten iskremkiosk i Tøyenparken til sammenligning.
EXIT: Fine,
grønne brakka
til Oslo
Havnevesen,
under riving
i juni 2011..
De håndplukkede internasjonale arkitektene har hatt et bygningsmessig areale på totalt drøyt 50.000 kvadratmeter å holde seg til, og det er i seg selv betydelig når vi vet at det gamle museet, iskremkiosken, er på spede 8000 kvadratmeter.
Og Stenersen-museet ligger bortgjemt i en liten krok på en hylle ved Konserthuset og kan nesten ikke regnes med. Det skal det altså bli en forandring på..
På den annen side fremgår det av romprogrammet for de nye museene at selve utstillingsområdene bare er beregnet til 4900 kvadratmeter, og øvrige publikumsarealer 2700 kvm, administrasjonen skal ha drøyt ett tusen kvadratmeter, konserveringsavdelingen 1700, magasiner 1200, drift og lager 300 kvadratmeter.
Mer trengs det kanskje strengt tatt ikke for å romme Munch-samlingens 1100 malerier, 15500 grafiske blad fordelt på 700 motiver, 4700 tegninger, seks skulpturer, 500 trykkplater, 2240 bøker, notatbøker, dokumenter, fotografier, verktøy, rekvisita og møbler..
Men tomta som kan bebygges ifølge reguleringsplanen strekker seg rundt 400 meter fra det nordligste området, altså det området der motorveien og trafikkmaskinen ligger i dag, og ut til spissen av Paulsen-kaia på østsida av elva og den ytterste delen av det som skal bli kultur/parkområdet utenfor operaen, på sjøsiden, altså på vestsiden av Akerselva.
TOMTA: Midt i denne modellen strekker Munch/ Stenersen- tomta seg, fra dagens motorvei-område og helt ut til ytterst på Paulsen- kaia og over elva til tomta på utsida av operaen.
På østsida av elva finner vi blant annet det området som skal gi plass til landingsplassen for gondolbanen til Ekeberg, som fortsatt eksisterer et sted i Bjørvika-planene, tomta til det som en gang skulle bli akvarium, som nå svever i det blå, og selve det ytterste molo-punktet, som er tenkt som en opphøyd affære, som et lite utsiktspunkt ved sjøen utenfor praktbyggene: Operaen og Munch-Stenersen-museet.
Dette området vil forøvrig være et sentralt punkt både i den planlagte Akerselva-allmenningen og den kilometerlange Havnepromenaden, som er tenkt å gå rundt hele Bjørvika fra Festningsplassen til helt forbi det som i dag er Grønlia..
Og da har vi ikke en gang nevnt Deichmanske hovedbibliotek..
Aftenpostens kunstkommentator Lotte Sandberg skriver onsdag at det fortsatt er uklart om juryen i morgen bare skal ha plukket ut de beste utkastene i stedet for å kåre en vinner. Det var sist sommer at Hav Eiendom utlyste konkurransene om Munch/Stenersen og Deichmanske, - før Oslo bystyre hadde tatt stilling til om for eksempel Munch-museet faktisk skulle flyttes, og før konkurranseprogram og kvalifikasjonsgrunnlag var klart - og før det var opprettet brukergrupper. Hav-styreleder Bernt Stilluf Karlsen ønsket at juryene skulle kåre de fire beste, og at disse skulle kobles til hver sin investor. Det ble bråk og Stilluf Karlsen måtte moderere seg. Torsdag vil vi få se resultatet..
Finn mer i ARKIV under BJØRVIKA
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar