TSJEKOV: Annike von der Lippe, Sverre Anker Ousdal og Anders Mordal i Tsjekovs Onkel Vanja på Nationaltheatret, i Liv Ullmanns regi.. (Foto: Erik Aavatsmark)
Aftenposten kritisk til Tsjekov på Nationaltheatret:
— Ullmanns Onkel Vanja er blitt russisk folklore..
VG kaster en femmer på terningen til Nationaltheatrets Onkel Vanja, Liv Ullmanns debut som teaterregissør i Norge. Dagsavisen fremhever to av skuespillerne, mens Aftenposten er skeptisk..
Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv
Med et stjernelag på scenen har Liv Ullmann laget en forestilling full av liv, lidenskap og melankoli, skriver VG. Liv Ullmann har gjort noe svært uvanlig: Hun har satt opp en tradisjonell, klassisk teaterforestilling. Og lykkes, skriver Dagbladet.
Også Dagsavisen er positiv, men mener at stykket som helhet er mer ujevnt enn man skulle ønske.
— Liv Ullmanns Onkel Vanja på Nationaltheatret er storslått og raus teaterkunst, men har fortsatt noe å vinne på intensitet, skriver Dagsavisens Mode Steinkjer.
Men han fremhever enkelte av skuespillerne:
— Anders Baasmo Christiansen (Vanja) og Stine Mari Fyrileiv (Sonja) representerer det ypperste vi har av såvel nåtidig som fremtidig scenekunst. Både hver for seg og sammen løfter de Onkel Vanja opp til øyeblikk av perfeksjon, skriver Dagsavisen.
DET YPPERSTE: Anders Baasmo Christiansen blir hyllet av Dagsavisen for sin innsats som Onkel Vanja på Nationaltheatret.. (Foto: Erik Aavatsmark)
Aftenpostens Therese Bjørneboe bruker tittelen Russisk folklore på sin anmeldelse og mener det ikke udelt positivt.
— Liv Ullmann bryter ettertrykkelig med forventningene om at en Tsjekov fra hennes hånd kom til å bli stemningsmalende, tung og vemodig. Forestillingen er riktignok lang, og altfor ordrik. Men Ullmann regisserer med vekt på det burleske og komiske. Til den grad at Onkel Vanja får preg av å være en folkekomedie fra det 19.århundre, skriver Aftenposten.
HYLLET: Stine Mari Fyrileiv blir hyllet sammen med Anders Baasmo Christiansen for sin innsats i Ullmann-oppsetningen på Nationaltheatret. Her med Øystein Røger i et rollebilde.. (Erik Aavatsmark)
Vår største internasjonale stjerne har altså — et stykke på vei — lykkes i sin debut her hjemme som teaterregissør (hun høstet stor suksess i 2009 med den internasjonale oppsetningen av En sporvogn til begjær) når hun nå har satt opp Anton P. Tsjekovs Onkel Vanja, i David Mamets versjon, på Nationaltheatret, med premiere før helga. VG, Dagbladet og Dagsavisen synes langt på vei å være enige, mens Aftenposten altså er mer kritisk:
— Den største svakheten ved Ullmanns langt på vei historisk-realistiske oppsetning, er fraværet av historisitet og samfunnsanalyse. Tsjekovs Russland er blitt folklore, skriver Therese Bjørneboe, som også tar fatt i Ullmanns kjønnsroller:
— I Ullmanns regi fremstår de mannlige karakterene som kynikere, hysterikere eller bajaser. Mens kvinnene er edle og livsnære. Men Tsjekov så da ikke mindre ironisk på kvinner enn menn?, spør Aftenpostens anmelder.
— Liv Ullmann imponerer der hun setter opp Vanja på tradisjonelt vis: Skuespillerne gestalter realistiske skikkelser som blottlegger sine lengsler, sin selvopptatthet og sin sorg, skriver Dagbladets Andreas Wiese.
— Og det virker: Dette er teater, og dette er teater med et ensemble med sterke skuespillere som får plass til å bruke sitt fag..
— Liv Ullmann har regissert et helstøpt ensemble med blikk for troverdighet i detaljene og mot til de sterke uttrykkene når fundamentet er på plass. Hos Tsjekov tar det tid, men her blir tiden fylt, skriver Dagbladet.
VGs Borghild Maaland mener Ullmann får Tsjekovs persongalleri til å angå oss med alle sine svakheter, følelser, og sine beske observasjoner.
— Vanja & Co er levende og livfulle individer, formidlet med en sterk troverdighet som vekker sterk sympati, skriver VGs teateranmelder og kaster en femmer på terningen.
De som er med: Sverre Anker Ousdal, Anders Baasmo Christiansen, Annike von der Lippe, Øystein Røger, Stine Mari Fyrileiv, Frøydis Armand, Anders Mordal, Kari Simonsen.
_bb/
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar