lørdag 16. februar 2013

Drastisk på Munch-museet: 16 årsverk kuttes

DRAMATISK: 16 av 71 årsverk må kuttes for å fjerne spriket på sju millioner kroner mellom inntekter og utgifter på Munch-museet, meddelte ledelsen ved museet i formiddag. (Foto: Bjørn Bratten)

Museet på Tøyen forfaller og medarbeidere må gå:

16 årsverk av 71 kuttes på Munch-museet

(Oppdatert onsdag 27.februar: Oslo kommune feirer 150 års jubileet for Edvard Munchs fødsel med å sette i verk en større nedbemanning på det allerede vanskeligstilte museet, skriver Aftenposten. 16 årsverk av 71 skal kuttes. Museumsdirektør Stein Olav Henrichsen som informerte staben onsdag morgen sier at det er et sprik mellom kostnadsnivå og budsjetterte tilskudd og inntekter på sju millioner kroner. Vi må tilpasse kostnadsnivået til inntektene, sier Henrichsen. 
Oppdatert torsdag 28.februar: Konservator Lars Toft-Eriksen, hovedtillitsmann for Forskeforbundet sier til Aftenposten at det overordnete ansvaret for situasjonen ligger hos kommunen. — Museet har i utstrakt grad vært finansiert gjennom prosjekttilskudd. I og med at nytt museum  ble utsatt, forsvant de midlene. Men kommunen har ikke tatt høyde for at mye av den ordinære driften også er dekket av prosjektmidlene, da organisasjonen er blitt bygget opp med tanke på et nytt museum, sier Toft-Eriksen, som spør: Vil de ha et nytt museum eller ikke? Varaordfører Libe Rieber-Mohn (Ap) sier hun vil ta opp denne saken i bystyret med tanke på tilleggsbevilgninger og nytt budsjett.)

Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv
I en situasjon hvor byrådet har brukt 280 millioner kroner på å utrede et nytt Munch-museum i Bjørvika, må det eksisterende museet på Tøyen, som har slitt med dårlige budsjetter i årevis, nå takle et underskudd på 12 millioner kroner. 
Munch-direktør Stein Olav Henrichsen sa på NRKs Kulturnytt  fredag at han ikke kunne si noe om, eller hvor mange, medarbeidere som kan bli oppsagt som følge av budsjett-problemene, men at det trolig må effektueres allerede nå i mars måned. Utstillingen Det Moderne Øye, som har gått sin seiersgang over Europa og førte til en nær dobling av besøket på museet på Tøyen i november, tas av denne helgen. I morgen, søndag er siste mulighet for etternølere!.

SUKSESS: Munch-utstillingen Angst på ARoS Kunstmuseum i Århus, har hatt 264.000 besøkende siden åpningen 6. oktober, mens ca. 40.000 har besøkt Munch-utstillingen på Tøyen i samme tidsrom. Det kan jo ikke være på grunn av det danske museets vidunderlige ytre utforming.. (Foto: AMO)

Kulturbyråd Hallstein Bjercke forklarte situasjonen i NRK:
— Vi har større og mindre rehabiliterings-oppgaver som må gjøres i eksisterende bygg. De oppgavene som ikke er kritiske avventer vi til beslutningen om hvor museet skal ligge er klar, sa kulturbyråden.
Hans redegjørelse sto i skarp kontrast til Munch-direktør Henrichsens beretning i samme reportasje:
— Om vinteren har vi problemer med taket som lekker og som skaper kuldebroer hvor det blir ising på innsiden. Da må vi være til stede og tørke opp med koster langs taket og ved veggene, sa Henrichsen, som fortalte at dersom gradestokken ute synker under 14 kuldegrader, må de ansatte bruke kluter til å holde fukten vekk fra veggene, slik at det ikke ødelegger verkene som henger til utstilling..


SCHWUNG: Litt mer schwung over interiøret inni kassa til ARoS Kunstmuseum, men lysår fra Lambda, som nok fortsatt spøker i hodene til høyre-byrådet i Oslo.. (Foto: AMO)

Aftenposten skriver i dag at ca. 40000 mennesker har besøkt Det moderne øye siden åpningen av utstillingen 1.oktober på Munch-museet på Tøyen. Avisa sammenligner med ARoS kunstmuseum i Århus i Danmark der deres Munch-utstilling, Angst, er sett av 264.000 besøkende siden 6.oktober i fjor. 
Museet har et budsjett på 72 millioner danske kroner i året, litt under nivået til det norske Munch-museet. En tredjedel kommer fra offentlig finansiering, mens Munch-museets egeninntekt tilsvarer ca. 20 prosent av det totale budsjettet på rundt 86 millioner kroner.

Aftenposten gjør også et visst poeng av, uten å være direkte påtrengende, at det nye ARoS-museet fra 2011, er 43 meter og ni etasjer høyt med en enorm, sirkelrund utsiktsplattform på toppen, tegnet av den islandske kjendis-arkitekten Olafur Eliasson. Museet er formet som en kube, som det heter så fint i de arkitektoniske beskrivelsene. Resten av oss ville nok kalt det en kasse, ganske enkelt. 

Men, ja, det fungerer, åpenbart. Det som slår oss når vi ser bildene på hjemmesiden til det danske museet er at her har man ikke forsøkt å være fjong og flott, og ingen har falt på å tenke prestisje og signalbygg. Brutalt usnobbete som danskene kan være har de bygd en kasse stor nok til å romme det som trengs og plassert det i en helt usnobbete og uspennende bydel. 
Omtrent som Tøyen, men uten de deilige omgivelsene..
_bb/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar