torsdag 21. februar 2013

Dagsaktuelt på Dansens Hus: Romfolkets sang og dans


TRASH QUEEN: Den kontroversielle koreografen Constanza Macras, født i Buenos Aires, som av kritikerne er blitt kalt trash queen, griper fatt i romfolkets situasjon i Europa i dag i forestillingen Open for Everything, som spilles på Dansens Hus fra 1. til 3.mars.. (Foto: Thomas Aurin)

Europas skam på Dansens Hus.

Sjelden har vel en danseforestilling hatt et mer dagsaktuelt tema. 1. mars inntar 23 sangere, dansere og musikere – de fleste med rombakgrunn – Dansens Hus på Grünerløkka. Det er duket for en av vårens store dansebegivenheter når koreograf Constanza Macras viser forestillingen Open for Everything
Macras griper fatt i Romfolket situasjon i Europa i dag, og inviterer til en reise hvor fokus er Romfolkets utvikling kulturelt, menneskelig og sosialt. Siden 2010 har Macras forsket i levesett, dans og musikk til Romfolk bosatt i Ungarn, Tsjekkia og Slovakia. 

DORKY PARK: Macras danseensemble Dorky Park setter ikke bare søkelyset på det de kaller Europas skam, men er like mye en storslått feiring av denne folkegruppens musikk og dans.. (Foto: Thomas Aurin)

Gjennom auditions har Macras satt sammen et stort, spektakulært og enestående ensemble av dansere, musikere og andre scenekunstnere med sitt eget kompani Dorky Park. Resultatet er en forestilling som ikke bare setter søkelys på det Constanza Macras kaller Europas skam, men som like mye er en storslått feiring av denne folkegruppens musikk og dans. 
Open for Everything er en sjeldent energisk og unik forestilling, ulik det meste man har sett på en scene tidligere, ifølge forhåndsomtalen.
Constanza Macras ble født i Buenos Aires i 1970, og kom via dansestudier i New York etter hvert til Tyskland og Berlin, hvor hun er blitt en av de fremste og mest profilerte koreografene i sin generasjon. Det er første gang denne omdiskuterte scenekunstneren presenteres i Norge. Hun er blitt kalt trash queen av kritikerne, og markerer seg med en egenartet og i dansesammenheng annerledes estetikk, som ofte bryter med det man konvensjonelt oppfatter som vakkert.

URBAN: Urban identitet, migasjon, segregering og kulturkollisjoner preger Constanza  Macras koreografi.. (Foto: Thomas Aurin)

Hun har i sine mange og mangfoldige koreografier blant annet vært opptatt av urban identitet, migrasjon, segregering og kulturkollisjoner, og kan karakteriseres som en politisk koreograf. Hennes arbeider er i tillegg preget av humør, humor og høyt energinivå, og mange regner henne som en av Tysklands mest særpregede og interessante scenekunstnere for tiden.
I tillegg til forestillingene som spilles fra 1. til 3. mars kl. 19.00 blir det paneldebatt ledet av Martine Aurdal med Geir Lippestad, Natasha Bielenberg , Bente Heuch og Jon Hustad, fotoutstillingen Romkultur i Norge av Anne-Stine Johnsbråten, Førsnakk mellom Constanza Macras og Knut Ove Arntsen og Åpent verksted for profesjonelle dansere hvor publikum er velkomne som observatører. 
_bb/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar