OPERAEN: Høsten starter med et vokalt mesterverk av Joseph Haydn. En fest fra ende til annen, skriver Aftenposten.. (Foto: Erik Berg)
Sturm und Drang i Bjørvika..
Oppdatert mandag 20.august: Den øde øya er en god, gammeldags komedie, men også et eksperiment på operaens hovedscene, skriver Aftenpostens anmelder Ida Habbestad om høstens første opera-premiere, i regi av Hilde Andersen.
Det vesle verket er en forsiktig inngang til sesongen, og i formatet kanskje ikke noen pangstart. Men oppsettet er ikke desto mindre lovende. Det gir en sjanse til å tenke hakket enklere om opera, og dermed også mer eksperimentelt, skriver Aftenposten under tittelen En fest fra ende til annen..
Fram til i dag er det ouverturen som har vært mest kjent, og den regnes som et prakteksempel på Sturm und Drang-epoken på slutten av 1700-tallet.
Ingeborg Gillebo
synger hovedrollen
på lørdagens
sesongåpning
på operaen..
Den øde øya er en sjarmerende og leken opera om søstrene
Costanza og Silvia, som i 13 år har levd på en ubebodd øy etter et
stormfullt forlis. Costanzas mann, Gernando, og hans kompanjong kommer
nå tilbake for å lete etter Gernandos kone. Silvia, som aldri før har
sett en mann, blir revet med av de ukjente følelsene som vokser fram i
henne.
Operaens prisbelønte scenograf John Kristian Alsaker forvandler hovedsalens forscene om til en tropisk øy, og sammen med regissør Hilde Andersen har han plassert Haydns lille operajuvel i dagens tidskoloritt. Ingeborg Gillebo, Amalie Aldenheim, Kevin Greenlaw og Simon Bode synger de fire rollene.
Operaens prisbelønte scenograf John Kristian Alsaker forvandler hovedsalens forscene om til en tropisk øy, og sammen med regissør Hilde Andersen har han plassert Haydns lille operajuvel i dagens tidskoloritt. Ingeborg Gillebo, Amalie Aldenheim, Kevin Greenlaw og Simon Bode synger de fire rollene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar