søndag 27. mai 2012

Euforisk MGP-seier til Sverige




SUVEREN: Loreens fantastiske stemme og hennes praktfulle, plastiske og magiske koreografi gikk rett til hjertene til folk over hele europa, og det begynner å bli ganske stort.. (Foto: EBU)


Loreen slo Rybaks MGP-rekord


"..den høykommersielle internasjonale pop-kulturen kan være på sitt beste når den er som mest internasjonal og interkulturell, med elementer fra kulturer i hele det svære området som ESC-konkurransen dekker, og vel så det.."


Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv


Sveriges Loreen, som egentlig heter Lorine Zineb Noka Talhaou og er av berberslekt fra Marokko, vant en suveren seier med 372 poeng for sangen Euphoria. Norges Tooji Keshtar endte på en skuffende sisteplass med bare sju poeng, under finalen i Eurovision Song Contest i Baku i Aserbajdsjan lørdag.
Loreens seier var i høyeste grad fortjent og i flere uker nå har hun hatt favorittstemplet, sammen med Russland og Serbia, som kom på de neste plassene. 
Russland fikk jo nærmest full klaff for sitt innslag med seks trillrunde bestemødre som nærmest nynnesang en enkel vise mens de bakte boller, mens Serbias innslag var en klassisk, velsunget Balkan-ballade.
Men ingen kunne altså gjøre noe med Sveriges innslag, som springer ut av det samme svenske slagerkomponistmiljøet som har laget Toojis Stay og Aserbajdsjans bidrag. 
Loreens fantasiske stemme, både vakker og temperamentsfull, hennes praktfulle, plastiske og magiske koreografi, og lyssetting og scenografi, som understreket magien i sangen og uttrykksfullheten til den vevre artisten, traff rett i hjertene til folk over hele Europa, og det begynner å bli ganske stort...
Loreen fikk 19 tolvere, altså høyeste poengsum fra 19 land, og slår dermed Alexander Rybaks gamle rekord fra Fairytale-suksessen under MGP i Moskva i 2009, med 16 tolvere.
Samtidig protesterte norsk UD tidligere på dagen lørdag mot trakasseringen av en norsk-iransk komiker fra NRK P3 på flyplassen i Baku. Komikeren, Amir Asgharnejad (bildet t.h.), fortalte på Kveldsnytt at han ble avkledt til undertøyet, truet på livet og tvunget til å tråkke på det iranske flagget under episoden på flyplassen. NRK-ledelsen vurderte lørdag å trekke Norge fra kveldens finale.
Men også svenskene har fått sine problemer med myndighetene i arrangørlandet. Før avreise til Aserbajdsjan ba svenske Loreen om å få møte lokale menneskerettighetsforkjempere når hun ankom vertslandet. Dette møtet fant sted mandag tidligere i uka. Her deltok tre representanter fra Sing  for Democracy og Aserbajdsjan Human Right House, samt lokale menneskerettighetsaktivister. Nå skriver Expressen at det har brutt ut full diplomatisk krise mellom Sverige og Aserbajdsjan.
I euforien etter seieren lørdag diskuterer svenske medier nå heftig om Loreen og hennes Euphoria-suksess er større eller mindre enn Abba-seieren med Waterloo på 70-tallet, som startet for alvor det som skulle bli den svenske pop-industrien, som har avtatt litt de seinere åra. Mange mener Euphoria og Stay kan være et signal om at den svenske slagerfabrikken kan flamme opp igjen til nye høyder.
Om Euphoria blir et nytt pop-industrielt fenomen for Sverige kan man jo lure på. Men det er fristende å reflektere over at Euphoria, som Alexander Rybaks Fairytale var kanskje det første slående eksempel på, viser at den høykommersielle internasjonale pop-kulturen kan være på sitt beste når den er som mest internasjonal og interkulturell, med elementer fra kulturer i hele det svære området som ESC-konkurransen dekker, og vel så det..
_bb/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar