mandag 16. januar 2012

Operaen: La Bohème-premiere

LA BOHEME: Marita Sølberg som Mimi og Svein Erik Sagbråten som døden i Stefan Herheims La Bohème. Torsdag denne uka, 1.mars, er det en ny kinovisning, kl. 17.30, denne gang på Colosseums store sal.. (Foto: Erik Berg, Den Norske Opera & Ballett.)

Anmelderne faller over hverandre av begeistring:

"..La Bohème - en musikalsk drøm.."

"Døden selv inntar scenen i Stefan Herheims oppsetning av Giacomo Puccinis La Bohème. Og som så ofte når døden melder seg, tar den all oppmerksomhet," skriver Dagbladets Ståle Wikshåland..

Oppdatert søndag 22.januar: Oppsetningen stiller enorme krav til utøverne, og det tette detaljarbeidet mellom orkester og sangere under Eivind Gullberg Jensens ledelse er overveldende. Med sin Mimi manifesterer Marita Sølberg hvilken stor sanger hun er, skriver Aftenpostens anmelder Ida Habbestad..
Ved å fokusere på det ubehagelige, gjør Stefan Herheim historien om La Bohème særlig vakker. Det ubekymrete livet, begjæret og døden. Alt ligger der, i libretto og musikk, skriver Aftenposten.
Oppdatert mandag 23.januar: Døden selv inntar scenen i Stefan Herheims oppsetning av Giacomo Puccinis La Bohème, den mest spilte av alle verdens operaer. Og som så ofte når døden melder seg, tar den all oppmerksomhet, skriver Dagbladets musikkanmelder Ståle Wikshåland.
Mer nærgående har jeg aldri sett La Bohème, og jeg har sett ganske mange. Jeg tror aldri jeg kommer til å se La Bohème igjen på samme måten, skriver Wikshåland, som mener Mimis skjebne ikke blir liggende som sorgvakker og trist klangbunn for kjærlighetsdramaet, men blir virkelig.
Mimis død og skjebne treffer meg, der og da, mener Dagbladets anmelder, — Herheim får de ulike scenene til å gli makesløst over i hverandre. Men de kolliderer brutalt, like fullt. Den uimotståelige sentimentaliteten i Puccinis partitur tas ømt vare på, men møter en annen og krass virkelighet, den faktiske død, skriver Wikshåland, som føyer til:
— Ellers er forestillingen musikalsk en drøm. Marit Sølbergs Mimi kunne hun ha stilt opp med hvor som helst på verdens fremste operascener, og høstet ovasjoner for, skriver Dagbladet.

Ammeruds store opera-sønn, den internasjonale stjerneregissøren Stefan Herheim, har gitt seg i kast med tidenes kanskje største operasuksess. Når teppet går opp for La Bohème i Operaen fredag er det med en såkalt aktualisert versjon av Puccinis mesterverk. Det betyr at Herheim børster støv av en gammel operahit fra Folketeatret. Hvor spennende blir det?

La Bohème er den mest spilte operaproduksjonen i Norge noen sinne. Stefan Herheim vokste opp med Den Norske Operas gamle produksjon, som fra 1963 ble spilt 205 ganger frem til utflyttingen fra operaen på Youngstorget.
I sin nye og aktualiserte La Bohème inkorporerer Herheim og hans faste scenograf og designer Heike Scheele denne gamle produksjonen. Her dør ikke den kvinnelige hovedrollefiguren Mimi av tuberkulose, som i Puccinis verk fra 1800-tallet, men av kreft.

- Når vi med denne nyproduksjonen nærmer oss La Bohème på grunnlag av vår egen tid og virkelighet, gjør vi det i håp om å kunne gjenopplive den umiddelbare suggesjonskraften og betydningen dette verket engang hadde, sier Herheim i forhåndsomtalen av nyoppsetningen.

Stefan Herheim (bildet t.v.) anses for å være en av verdens mest etterspurte operaregissører. Han står bak noen av Nasjonaloperaens største suksesser, med Julius Cæsar, Tannhäuser og Lulu, og arbeider ved verdens største operascener, slik som wagnertempelet Bayreuth, Festspillene i Salzburg og Deutsche Staatsoper.
I den nye produksjonen av La Bohème møter han en annen norsk internasjonal stjerne i dirigenten Eivind Gullberg Jensen. Det er første gang de to samarbeider.

Sopran-stjerneskuddet Marita Sølberg gjør sin debut som Mimi. Hun alternerer med en annen sterk ung sanger, Mariann Fjeld Olsen. I den mannlige hovedrollen som Rodolfo finner vi meksikanske Diego Torre, som nylig debuterte ved Metropolitan-operaen i New York og sang ved den anerkjente finske operafestivalen i Savonlinna.
Han alternerer med et av Nasjonaloperaens nyeste tilskudd, Daniel Johansson, som i høst har imponert i Macbeth og Tryllefløyten. De støttes av dyktige unge sangere som Vasily Ladyuk og Yngve A. Søberg som Marcello, og Jennifer Rowley og Nina Gravrok som Musetta.

To uker etter premieren skal forestillingen også kinooverføres til hele landet. Det skjer 4. februar og det er første gang en forestilling direkteoverføres fra Operaen til kinoer. Så langt har 42 kinoer, fra Fram kino i Bodø til Gimle kino i Oslo, meldt seg.
Overføringen vil ha et eget pauseprogram der Solveig Kringlebotn gir kinopublikummet en kikk bak scenen i Operaen og intervjuer de involverte.
_bb/

Finn mer i KULTUR


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar