Anmelderne elsker Det gode mennesket..
En forestilling som treffer hundre prosent til siste tone, skriver Therese Bjørneboe..
Regi: Philip Tiedemann
Med Ane Dahl Torp, Charlotte Frogner, Sigve Bøe, Tobias Santelmann, Gertrud Jynge, Øyvind Berven..
Kanskje det måtte en Ane Dahl Torp til for å minne oss om at sex og økonomi hører sammen hos Brecht, skriver Aftenposten i en overstrømmende positiv anmeldelse av Bertolt Brechts Det gode mennesket frå Sezuan.
Ja, anmeldelsen er ikke bare positiv, men anmelderveteranen Therese Bjørneboe, som ikke alltid er like klar og forbeholdsløs i sine anmeldelser, har kastet alle hemninger på båten og gitt seg hen. Og rosen gjelder hele oppsetningen:
— Ikke siden Peter Palitzsch oppsetning av Mor Courage (Ca. 1986) med Liv Ullmann i tittelrollen har Det norske Teatret lykkes bedre med Brecht, skriver Bjørneboe, som mener forestillingen finner sin form i en art magisk realisme som balanserer politikk og poesi, alvor og ironi.
— Barnescenene med Gertrud Jynge og Øivind Berven er mesterlige.. De voksne ansiktene på de små kroppene er som et skrik mot utnyttelse og barnearbeid, med original vri på hva politisk teater kan være.
— Det er fristende å erklære ShenTe/Shui Ta som Ane Dahl Torps beste sceneprestasjoner til dato, skriver Therese Bjørneboe.
— Forkledt som hardkokt fetter setter hun kjønnsperspektiv på dobbeltrollen som gjør den både sexy og rik på nyanser.
Dahl Torp imponerer både verbalt og plastisk, for ikke å si karismatisk, skriver Aftenpostens anmelder, som mener oppsetningen treffer hundre prosent rent til siste tone..
Dagbladets Inger Merete Hobbelstad er mer forbeholden enn sin kollega lenger ned i veien.
— I teatret er det godt å være i gode hender. Det er vi i tyske Philip Tiedemanns regi. Sammen med sitt team har han satt opp en Brecht som både er klassisk og til vår tid, skriver Hobbelstad, som mener forestillingen er visuelt vellykket og lykkes i å bruke både høyde, bredde og sal godt på den store hovedscenen på Det norske Teatret.
Dagbladet mener Ane Dahl Torp gjør en fin dobbeltrolle. Snarere enn å spille ut ytterpunktene i de to rollene, viser hun motstanden mot andres ønsker. Hun gjør også fetteren flerdimensjonal:
— Og når teppet går ned klarer Sigve Bøe å få avslutningsmonologen til å klinge videre i oss. Lenge, skriver Inger Merete Hobbelstad..
Dagbladets Inger Merete Hobbelstad er mer forbeholden enn sin kollega lenger ned i veien.
— I teatret er det godt å være i gode hender. Det er vi i tyske Philip Tiedemanns regi. Sammen med sitt team har han satt opp en Brecht som både er klassisk og til vår tid, skriver Hobbelstad, som mener forestillingen er visuelt vellykket og lykkes i å bruke både høyde, bredde og sal godt på den store hovedscenen på Det norske Teatret.
Dagbladet mener Ane Dahl Torp gjør en fin dobbeltrolle. Snarere enn å spille ut ytterpunktene i de to rollene, viser hun motstanden mot andres ønsker. Hun gjør også fetteren flerdimensjonal:
— Og når teppet går ned klarer Sigve Bøe å få avslutningsmonologen til å klinge videre i oss. Lenge, skriver Inger Merete Hobbelstad..
_bb/
Finn mer i KULTUR
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar