mandag 14. november 2011

Østkanthelga: Pina Bausch i Operaen

VOLLMOND: Det regner og renner, bølger og strømmer vann, et sensuelt og atletisk verk.. (Foto: Laurent Philippe)

Rå realisme, seksuelt drama

Surrealisme, rå realisme, seksuelt drama. Den tyske koreografen Pina Bausch, som døde i 2009, revolusjonerte dansen, rett og slett. Mesterregissøren Wim Wenders kritikerroste dansefilm i 3D om mesterkoreografen henrykker en hel verden, og kan nå ses også på våre kinoer. Denne uka kommer Tanztheater Wuppertal Pina Bausch for første gang til Norge, med premiere på Operaens hovedscene torsdag. Siste forestillinger lørdag og søndag.
Tolv av det tyske ballettensemblets sterke, uredde og egenartede dansere kommer til Operaen med oppsetningen Vollmond (Fullmåne), ifølge forhåndsomtalen et intenst, sensuelt og atletisk verk fra 2006 der det regner, renner, bølger og strømmer vann. 


MANN OG KVINNE: Det er dyptpløyende og morsomt, og vått.. (Foto: Laurent Philippe)
Som så ofte i Pina Bausch verk dreier det seg blant annet om forholdet mellom mann og kvinne. Det er dyptpløyende og morsomt, heter det, med musikk som spenner fra Leftfield til Tom Waits. 
I forbindelse med gjestespillet vises utstillingen Smertedansen hommage til Pina Bausch i Operaen. Som ung kunststudent i Tyskland så maleren Arne Paus Pina Bausch dans. Det gjorde et uutslettelig inntrykk på ham og resulterte både i en forelskelse og en serie tresnitt. 
Lørdag klokka 15.00 forteller Arne Paus om bildene og sitt vennskap med Pina Bausch i Formidlingssenteret i Operaen.


Dagbladet: En sterk og klok forestilling som ser på de svakeste, mest tryglende og trengende sidene av mennesket med ufravendt blikk. Turene og gjentakelsene blir psykologiske og emosjonelle mønstre. Det er iblant nesten vondt å se på. Men jammen er det ikke vakkert òg.


_bb/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar