mandag 14. november 2011

Intim barbering i Bjørvika



SKREDDERSYDD: Ingeborg Schübeler og Espen Langvik synger hovedrollene i Barberen i Sevilla på Operaens intim-scene, Scene 2.. (Foto: Erik Berg)
Den skal ha tatt Rossini 26 dager å skrive, og utløste opptøyer da den for første gang ble oppført i 1815. Siden er Barberen i Sevilla blitt en av verdens mest spilte operaer. Nå er en helt ny oppsetning skreddersydd for Operaens Scene 2, med premiere torsdag, samme dag som Vollmond på hovedscenen. 
Scene 2 åpner for en mer intim versjon, med vekt på finstemt spill og detaljrik regi, meldes det fra Bjørvika.
I hovedrollen som barbereren Figaro finner vi Nasjonaloperaens baryton Espen Langvik. Han står midt i en sesong fylt av ikoniske roller, slik operaens informasjonsavdeling beskriver det i forhåndsomtalen. Fra Papageno i Tryllefløyten og nå Figaro i Barbereren, til Schaunard i La Boheme og Benjamin Sigismund i Den fjerde Nattevakt.
Hans motspiller og forviklingspartner Erosina synges av Ingeborg Schübeler Gillebo, kritikerrost som Cherubino i Figaros bryllup i fjor og finalist i årets Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse. Den franske regissøren Francois de Carpentries kommer med dette tilbake til Operaen etter den fargerike publikumssuksessen Don Pasquale
I øvrige roller finner vi bassveteranen Ketil Hugaas og Nasjonaloperaens nye bass, Petri Lindroos. Gjestesolister er Tuomas Katajala, Maria Cioppi og Luigi Pisapia, og fra Operakoret stiller Øystein Skre og Florin Demit i solistroller. Musikalsk ledelse er ved Stefano Rabaglia.
Aftenpostens anmelder mener at det er denne forestillingens største styrke at den vises på operaens Scene 2.
Når verket settes opp på denne scenen legges det opp til et detaljert kammerspill, skriver anmelderen, Ida Habbestad, som mener det gir en muligheten for bedre å oppleve mimikk og uttrykk. Men hun har innvendinger.
_..Forestillingen lugger, mest i starten, hvor jeg ikke blir tatt med storm, men må vende meg til forestillingens koder. Og der den lille scenen lar oss følge allting tett, fordrer den også en detaljert presisjon som orkesteret ikke helt beherske ennå, skriver Aftenpostens anmelder under tittelen Artige forviklinger.

_bb/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar