INNHOLDS-TJENESTER: En fin, ny smart-telefon skulle gi oss atskillig flere grå hår enn vi allerede har..! (Foto: Bjørn Bratten)
Krev pengene igjen fra NetCom, mener forbruker-rådet
Bondefangeri, het det før i tiden. Men i den nye teknologien er det mye som slipper unna lovens lange arm..
Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv
Mobilselskapet Netcom var ikke til mye hjelp, i hvert fall i første omgang, da vi for en måneds tid siden ble klar over at den nye fine smart-telefonen vi hadde kjøpt skulle koste oss mer enn dobbelt så mye i månedlige utgifter som det vi trodde vi var enige med selgeren på El-Kjøp om.
En HTC-telefon av den mindre typen, som skulle koste 439 kroner måneden det første året, skulle gi oss atskillige flere grå hår enn de vi allerede har.
Allerede den første dagen dukket det opp en sms fra noe som het Funclub som vi aldri hadde hørt om og som vi ikke hadde bedt om å få noen sms fra.
Etter et par dager var jeg klar over at meldingene fra den morsomme klubben kom til fast tid hver eneste dag, og jeg bestemte meg for å klikke på den for å se hva det dreide seg om. Jeg så at det handlet om diverse typer spill som jeg ikke var interessert i, og slettet meldingen, som jeg hadde gjort med de tidligere, og siden har gjort med samtlige.
Men da den første regningen fra Netcom viste at jeg skyldte hele 1400 kroner for den første måneden, ble jeg forklart at mye av denne summen, drøyt fem hundre kroner, skyldtes det kundebehandler hos mobilselskapet kalte innholdstjenester. Han ville ikke forklare hva det var, men sa jeg måtte kreve en spesifikasjon av trafikkdata.
Da neste regning kom og det også denne måneden var en sum på 510 kroner som skyldtes innholdstjenester, og jeg hadde fått spesifikasjonen av samtalene fra den første måneden, ringte jeg på ny til kundetjenesten hos Netcom.
Dette kjenner vi til, sa en hyggelig kvinnelig kundebehandler, som mente svaret vi hadde fått fra den forrige kundebehandleren var for dårlig.
— Det nummeret du oppgir tilhører en tjeneste som drives av et selskap som heter Netsize Group SA, de vil hevde du har tegnet et abonnement hos dem på disse tjenestene til Funclub. Hvis du ikke har gjort det så sender du stopp tilbake til dem når du får en ny melding og så ringer du dette telefonnummeret og klager og krever å få pengene tilbake.
Det har vi nå gjort. Vi holder deg oppdatert om utviklingen. Følg med!
(Oppdatert 13.desember: Vi fikk i dag tilbud fra Netsize om kr. 1200.00 som en "løsning på problemet", etter at vi over lengre tid har kranglet med dem for å få dem til å innrømme at de har gjort noe galt. Men de innrømmer fortsatt ingenting..
Samtidig fikk vi neste måneds telefonregning fra Netcom, med forfall nå rett før jul, og der er det regning for åtte nye poster under innholdstjenester, til sammen 181 kroner. Dermed er utleggene som vi er blitt utsatt for kommet opp i 1197 kroner på tre måneder. Netcoms faktura-avdeling bekrefter at det fortsatt handler om Netsize. Samtidig som Netsize tilbyr penger for å "løse saken" fortsetter de altså virksomheten.
Forbrukerrådet råder oss nå til å gå på mobilselskapet, Netcom, som ansvarlig for regningene de sender ut, og kreve pengene igjen der. Ifølge forskrift er det forbudt å fortsette å sende disse sms'ene etter at man har sendt stopp, og det gjelder selvfølgelig også om man krever penger for det.
Det er på tide at Netcom nå sperrer disse innholdstjeneste-numrene, noe de har anledning til, mener forbrukerrådet.
Denne saken vil trolig gi grunn for opphevelse av abonnementet med mobilselskapet, mener forbrukermyndighetene.)
(Oppdatert 5.juli 2012: Vi ser at denne saken fortsatt vekker stor oppmerksomhet her på bloggen og det kan være grunn til å oppsummere. Vi har aldri fått noe svar fra Netcom på vårt krav om at de erstatter de drøyt 1200 av de kronene våre som Funclub har, ja, stukket unna (fins det noe bedre ord som kan beskrive det de har gjort uten at vi risikerer å havne i retten?.)
Funclub, eller de som opererer på deres vegne, har sendt en rekke henvendelser om tilbakebetaling av de 1200 kronene. Men med dette tilbudet følger det alltid en passus som de vil at man bekrefter, om at de ikke har gjort noe galt og at ikke tilbudet betyr noen innrømmelse av egen skyld.
Vi forstår godt at mange takker ja til pengene, men vi har ikke gjort det. Vår mening er at dersom jusen hadde klart å holde tritt med den teknologiske utviklingen burde vi ha kunnet melde saken til politiet. Forbrukermyndighetene har ikke stort å tilby.
Dette handler ikke bare om våre 1200 kroner. Dette systemet/lureriet er trolig en del av en enorm inntekskilde for bedrifter som Funclub. Markedet ligger der ute i form av millioner særlig svært unge mennesker som ikke fullt ut behersker den nye teknologiens mange lumske fallgruber. Svært mange bedrifter i den nye teknologien benytter seg av lignende knep for å lure penger ut av intetanende mennesker.)
_bb/
jeg er også i "troubble" med "FUNNCLUB...
SvarSlettjeg er 66 år,har aldri meldt meg på noe sånt ..bli belastet med 150 kr di tre siste måned....fortsår "svart lite?"..har ikke sagt min siste ord..ha en god dag "til alle"
Trondheim 121212.
SvarSlettJeg er en som de i ca 14 dager har mottatt SMS fra FunClub.
Etter først å ha lest denne artikkelen sjekket jeg idag min konto hos NetCom og ser som forventet at min konto er belastet med ca 180 kroner for innholdstjenester jeg ikke har bedt om.
Jeg har sendt mail til NetCom og varslet om dette, men så langt ikke mottatt respons derfra.
Noen gode råd om hva jeg skal gjøre ?
anonym pensjonert trønder.
Er kunde hos Telenor, og harsame problem. Ein kan stoppe alle slike betalingstenester hos Teleoperatøren. Eg har vorte svindla for ca. 5000 kr i 2012 frå 2024, Netsize SA. Har ikkje bestilt eler nytta tenester frå firmaet. Kjøpte ny Samsungtelefon i 2011 utan binding. Ligg det inne noko svineri i nye telefonar som vert kjøpt kontant? Øystein
SvarSlett