fredag 21. oktober 2011

Østkanthelga: Premiere på to justismord

JUSTISMORD: "For første gang i skranken tillater jeg meg å si at det er begått justismord." Høyesterettsadvokat Olav Hestenes (sammen med Moen i retten) i retten i 1981 da Fritz Moen ble dømt for drapet på Sigrid Heggheim.


- Det er begått et justismord


(OPPDATERT 28.NOVEMBER KLOKKA 1430: Riksteatrets suksessforestilling Jeg er Fritz Moen settes opp med fire forestillinger fra 14.desember i Malersalen på Nationaltheatret)
Fritz Moen ble født nesten døv, og hadde et svært dårlig talespråk. Våren 1978 ble han dømt for drapet på Torunn Finstad i retten i Trondheim. Da han ble dømt for drapet på Sigrid Heggheim høsten 1981, reiste forsvarsadvokaten Olav Hestenes seg opp i rettssalen og proklamerte:
- For første gang i skranken tillater jeg meg å si at det er begått justismord.
Til sammen sonet Fritz Moen 18 og et halvt års fengsel for to mord han ikke hadde begått. I dag er det premiere på Rikstatrets scene i Nydalen på teaterforestillingen om justismordet på Fritz Moen, i regi av Kjersti Horn og med Ronny Patrick Jacobsen, Bo Hårdell, Emil Johnsen, Mads Sjøgård og Are J. Rødsand i rollene.
-bb/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar