fredag 21. oktober 2011

Østkanthelga: Peter Grimes er tilbake

NY-PREMIERE: Benjamin Brittens opera Peter Grimes er tilbake på Bjørvika-operaen denne helga med Henrik Engelsviken i tittelrollen og Birgitte Christensen som Ellen Orford.. (Foto: Erik Berg)




Peter Grimes er tilbake


Hva får et helt samfunn til å fordømme et menneske? Hvordan oppstår sladder og løse rykter, som en dag er blitt til selve ”sannheten”? 
Benjamin Brittens opera Peter Grimes er tilbake på Bjørvika-operaen denne helga, nå med Birgitte Christensen i hovedrollen som Ellen Orford, og med Henrik Engelsviken i tittelrollen.
Peter Grimes, en fisker i en landsby på østkysten av England, opplever at folk vender seg mot ham når han mister en hjelpegutt i en ulykke på sjøen. Etter at det samme skjer med den neste hjelpegutten, mister han også tiltroen hos sin nære venn, læreren Ellen Orford
Peter Grimes er en opera som reiser flere spørsmål enn den gir svar. Var Peter skyld i disse guttenes død? Det får vi aldri vite, men det er heller ikke hva historien handler om. 
Operakoret spiller rollen som landsbybefolkningen, i dette mangfoldige og moderne psykologiske dramaet. Med premieren på Peter Grimes på Sadler’s Wells i London i 1945 styrket Britten posisjonen som Storbritannias ledende operakomponist. Britten skrev operaen som en rasende reaksjon på krigen – og, er det blitt hevdet, med klare henvisninger til sitt eget liv.
Avtroppende Operasjef Paul Curran bringer med dette sin produksjon fra Santa Fe-operaen i New Mexico, USA, som han gjorde i 2005, og som også ble oppført i Washington i 2008. 
PETER GRIMES: Operakoret spiller rollen som landsbybefolkningen.. (Foto: Erik Berg)

Vårt land 06. Juni: Peter Grimes er den gåtefulle og ubegripelig antihelten. Den Norske Operas oppsetning ga oss mysteriet, og en klartenkt regi ga oss et sterkt møte med de dynamiske karakterene. Scenografi og lyssetting var elegant og enkelt. Søkelyset var satt mot dramaet, de sterke og innfløkte spenningene mellom hovedpersonene, og ikke minst; den klamme, smålige fordømmelsen fra lokalsamfunnet representert ved koret.

Aftenposten 06. juni: Siste akt er operaens beste. Nå erstatter en subtil bruk av orkester, sang og scenisk fremtoning alle klisjeene fra første akt. Sluttscenen med Peter Grimes, mesterlig fortolket av Henrik Engelsviken, blir et sterkt, men lavmælt høydepunkt.

Dagbladet 06. juni: Musikalsk formidlet koret i lange strekk en massiv og flott klang. (…) De mest uttrykksfulle partiene var noen av de musikalske strekkene der Britten maler havstemning og naturinntrykk på sitt beste. I de partiene gjorde Fiore og orkestret en fin innsats. Og Solveig Kringlebotn som Ellen Orford imponerte i de lyriske partiene, som hører til operaens fineste øyeblikk. 
-bb/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar