mandag 15. november 2010

NETTMØTE: Evita espressobar, Mandalls gate 10, Grønland

MER FOLK: Malin Palm (25), daglig leder på Evita på Teaterplassen på Grønland har jobbet her i tre år og merker at stadig flere mennesker strømmer til området.. (Foto: Bjørn Bratten)



- Mye mer folk her i området nå!


Hva i all verden skjer i Gamlebyen, på Grønland,  i Bjørvika? To bruer over jernbanelinjene åpner i vår/sommer . Følger du med?


Malin Palm (25), daglig leder, fra Trollhättan i Sverige, bosatt på St.Hanshaugen:


- Jeg pleier å ta en titt bort på Bjørvika når jeg sitter på bussen på vei hjem fra Sverige, så jeg forsøker å følge med. Det jeg merker er jo at det blir mer og mer folk her på kaféen, det er faktisk mye mer folk nå enn da jeg begynte her for tre år siden.
- Og flere blir det?
- Javisst. Det er fint, jeg liker dette stedet, med denne svære, åpne plassen, det er så mye lys og sol her, selv om vi får disse svære blokkene på sørsida her.
- Området ellers, er du fast operagjenger?
- Jeg har vært der og tatt en kopp kaffe noen ganger. Jeg skal prøve å komme meg avgårde, gjerne på noen konserter, jeg er veldig glad i konserter, det passer kanskje bedre for yngre mennesker.
- Og hva mener du om det nye Munch-museet?
- Munch-museet? - nei, det har jeg ikke fått med meg..




Toufik Laati-aoui (26), student, Sofien-berg:


- Jeg har ikke vært så veldig mye akkurat i dette området så jeg er ikke så veldig orientert om utbyggingen i Bjørvika. Jeg hadde ikke hørt om disse bruene før du fortalte om dem. Men operaen kjenner jeg til, jeg har vært på taket. Kanskje jeg går inn en gang, også, når jeg er blitt eldre..
- Kultur ellers, musikk, film?
- Det går mest i pop og r&b og arabisk musikk, mye forskjellig. På film blir det action og komedier, sånt som vi gutta liker..
- Munch-museet?
- Jo, jeg har hørt at de vil flytte det fra Tøyen, men noe mer har jeg ikke fått med meg..




Glenn Kristiansen (29), eiendomsmekler, Bislett:


- Ja, jeg prøver så absolutt å holde meg oppdatert på det som skjer her i området, ikke minst på grunn av jobben, men jeg er også selvfølgelig personlig interessert. Det har allerede vært et kraftig oppsving her i området, men foreløpig skyldes det først og fremst Grønlandskvartalene. 
- Når boligkvartalene i Bjørvika, på Sørenga osv. begynner å bli ferdige er det snakk om ytterligere hundrevis av leiligheter. Og disse bruene over jernbanen vil jo føre til at det blir lettere å komme til disse områdene som tidligere har vært utilgjengelige, bare med industri og lagerbygninger.
- Hva betyr det, sett fra en eiendomsmeklers perspektiv?
-  Vil vi kunne vente å se høyere boligpriser også i dette området - og prisene vil bli ytterligere påvirket når vi ser området ferdig utviklet. Mange vil jo ønske å se det ferdig før de handler.
-bb/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar