fredag 16. juli 2010

Kommentar: Rosabloggene enda en gang

HIMMELSTORMERNE: Rosabloggerne kan bli de nye himmelstormerne? Svenske Underbara Clara er en av inspiratorene.. Her trykker hun et innlegg fra en som ber henne ikke å bæsje på leserne sine.. Hun har nå forøvrig flyttet bloggen sin til kultursida av avisa Västerbottens Folkblad, omgitt av en sann flora av reklame..


Rosabloggerne en gang til:

NÅ KOMMER
HIMMEL-
STORMERNE?


Det var på en måte kvinnene som la bomben under de gammeldagse avisene. Nå er det deres ansvar å reise kjerringene for en ny mediestruktur, skriver vår mann i bloggsfæren.
 
Ditt sinn monne flyve så vide omkring, det er som du glemmer de nære ting, skrev dikteren i den gamle slagerteksten, men dagens unge har funnet en måte å ordne det på, for de flyr vidt omkring på alle mulige måter;  samtidig som en opptatthet av hverdagens trivialiteter helt nær en selv er det fremherskende tema på alle de rosa bloggene som mediene er så opptatt av for tiden.

Så sosialdemokraten Arne Paasche Aasen, for han var det som skrev det, har fått både i pose og sekk..?

 
UNDERBARA CLARA: Byr på seg selv..

Men det var altså Aftenposten som denne uka fortalte om en forsker på universitetet i Oslo som mener at fremveksten av de rosa bloggene, eller altså dette at det fins svært mange unge kvinner, ja, helt ned i 14 års alderen, som skriver blogg, kan bety at vi får flere kvinner som tar del i samfunnsdebatten.
Mia Lövheim, som forskeren heter, har tatt utgangspunkt i 20 svenske jenteblogger som var mest populære i aldersgruppen 18 til 28 år, som man definerer som ”unge voksne”.
Underbara Clara er en av de svenske bloggene som har inspirert til denne undersøkelsen. Mange mener at denne bloggeren, den kristne feministen Clara Lidström, som kaller bloggen sin The kristet, fashionistiska, feministiska alternativet som du älskar! - ikke ville fått uttrykke seg såpass fritt i en mer redigert sammenheng som f.eks. i en avis..
Ironisk nok har Clara Lidström nå flyttet hele bloggen til kultursida på lokalavisa Västerbottens Folkblad, omkranset av en påtrengende flora av reklame. Det ser ikke ut til å ha gått ut over hennes ytringsfrihet.. Men det sier litt om bloggernes potensielle innflytelse, hvis de egner seg til brennbare samfunnsspørsmål, slik Underbara Clara gjør med likestillingen! Hennes kruttsterke miks av moter og moral synes å være uslåelig.
Lövheim mener undersøkelsen hennes viser at det fins et bredere spekter av kjønnsroller innenfor disse bloggene enn hva man tidligere har trodd.
Norske såkalte rosabloggere, noen av dem med utpreget feminine, intime og selvutleverende blogger, definerer ofte bloggene sine som livsstilsblogger med fokus på mote, musikk og film, der deres egne synspunkter er den røde tråden.

Altså en slags utvidelse eller utvikling av det som etter hvert er blitt den klassiske kulturseksjonen i avisene. Mange av dem skrives og redigeres av kvinner.

Men bloggene er individuelle. Den enkelte blogger preger sin blogg helt eksklusivt. Det interessante som vi nå skal komme til er at det på sett og vis er kvinnene som har lagt bomben under de gammeldagse avisene.

UNDERBARA CLARA: Har flyttet bloggen sin til førstesida på lokalavisa Västerbottens Folkblad..

I årevis har avisene søkt å tekkes de unge kvinnene, men resultatet har vært en fornærmelse mot de fleste kvinners – og menns - intelligens. Vi trøkker et bilde av Britney Spears, så har vi kvinneleserne også, kan være en spissformulert variant av holdningen som med god hjelp fra den teknologiske utviklingen har vist veien til den mulige tilstundende tilværelsen under seks fot jord – for gubbeavisene.

Så kanskje skal de unge rosabloggerne, kvinnene, bli redningen? Skal velskrivende unge kvinner med bakgrunn i blogg-virksomheten i unge år bli de nye himmelstormerne?. Det er lov å håpe.
Nå er markedet vidåpent for at de unge kvinnene tar ansvaret og står i spissen for utviklingen av en ny mediestruktur..! Hører dere!

Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar