torsdag 15. juli 2010

En helt annen blogg


..åpner øynene og stirrer rett  opp
i et gråmelert tak i min nesten 
helt nye leilighet. 
veggene er også grå, 
men dypere i fargen..


Det fins så mange slags blogger..


Sånn går det når en mann, godt voksen, skal prøve seg på den innadvendte, følsomme, feministiske rosabloggformen. Rosa ble det i hvert fall ikke. Litt vel dystert, kanskje. Men artig óg:




..går ut, tar heisen ned alle etasjene, inn i bakgården, hvor det lukter kumøkk. 
de er nettopp ferdig med å 
legge utover jorda 
som skal bli plen. 
seinere i dag skal det regne, 
i strie strømmer. 
hvordan skal det gå med jorda, da..




..rusler bortover gata med 
kamera over skulderen. 
stiv i beina, forsøker å 
rette ryggen, det er lettere 
sagt enn gjort..



..tar bilde av tre somaliske 
kvinner med barnevogn, omhyggelig 
innhyllet i svære svarte kapper, 
må ta bildet bakfra, slik at det 
blir anonymt..











..så forstår jeg at slike 
bilder er blitt tomme 
klisjeer, i hvert fall 
her på tøyen. (oj, nå må 
jeg passe på her – 
dette blir ikke særlig rosa 
og konfliktløst – konflikt, 
nei, det skulle tatt seg ut..)




..parken ligger grønn og innbydende, 
en pakistansk kvinne i et 
brudefølge løper med 
flagrende knallgrønne gevanter 
etter barna sine langs de 
gruslagte stiene..


..kamera for seint i gang – 
men trærne står der som tause støtter, 
fulle av liv og grønnsvær, 
mange av dem eldgamle, 
furet og værbitt. trærne er 
tilstrekkelig vakre. 
hvordan skulle det tatt seg ut
med en flagrende pakistaner. 
fins det flagrende pakistanske 
kvinner i rosa blogger? Det hadde vært fint, da.

 ..tilbake: 
hvorfor alt dette grå? fordi gråmaling er billig for den som skal male en ny leilighet for noen de ikke vet hvem er. nøytralt. ja, nøytralt. grått. som en grå dress. men jeg går aldri med grå dress. jeg går aldri med dress. den jeg har i skapet er forresten grå. men jeg går aldri med den. nå er alle de gamle døde. de nye døde synes det er helt ok med svart dongeri..
nå kom regnet. det går bra med jorda..


Alle foto: Bjørn Bratten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar