onsdag 24. februar 2010

Dagens Filur (fortsettelse - og slutt..)







VÅR(E)
HELT(ER):
Det går
mot slutten
på vår
føljetong
om den
skumle
Morder
Olsen
og vår
helt,
detektiv
Frode Frock..
(Tegning: Filur)




Kapittel 4

(episode 37 - den siste!)



- Erna, trekker du for gardinene?



(Frode Frock ligger på sykehuset og hallusinerer etter operasjonen; Morderen Olsen kommer mot ham, han holder en gjenstand i hånden..)

FRODE FROCK (i angst): Hva har du i hånden? (skriker)
Hjelp meg! En kniv!
Morderen Olsen vil ta mitt liv!
(Oscar Olsen blir til en vag og utflytende figur som etter hvert endres til en fastere form, en person i hvitt, en sykepleier.)
SYKEPLEIER: Hva er dette for skrål og merkverdigheter? Jeg har ikke kniv, men et termometer!
FRODE FROCK: Han stod der med kniven...
(ser fortvilt på sykepleieren).
Var det drøm også dette - ?
SYKEPLEIER: Medisiner og narkose, det rammer visst vettet...
(finner et nytt glass og får ham til å svelge en anselig mengde piller, som hun først betrakter med et undrende blikk.)
Pussig, flere piller enn jeg hittil har sett,
men legen ga meg dem, da er det nok rett.
HJELPEPLEIER: Hvilken lege?
SYKEPLEIER: Ukjent, trolig en vikar.
HJELPEPLEIER: Jeg har sett ham. Han virket litt uflidd og rar.
Han kalte meg smukka, en tvilsom smiger.
SYKEPLEIER: Og fyren var liten - og frakken for diger.
Han smilte og glefset, han virket litt spaltet.
Han myste mistenksomt.
HJELPEPLEIER:
Og knurret - og haltet.
SYKEPLEIER: Enkeltes ytre kan skremme, med mindre
de eier et smukt og betagende indre.
Erna, trekker du for gardinene?
(iakttar Frode Frock, som er sovnet.)
Jeg forstår ikke dette med medisinene...
Han er så forandret, betydelig blekere.
En langvarig søvn vil nok gjøre ham sprekere.

(de forlater rommet og lukker døren.)

(en kortvokst, haltende person i hvit frakk skynder seg rundt et korridorhjørne; det høres en lav, hvesende latter.)

- SLUTT -

F
ilur



Finn mer i BLOGGARKIVET under DAGENS FILUR

Se forrige episode

Historien er hentet fra kriminalpoemet Morderen Olsen på Licentia Forlag


Les mer på http://web.me.com/filurposten/1/Forsiden_1.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar