søndag 24. januar 2010

Dagens Filur (fortsettelse)

MORDEREN OLSEN: Er oppe og går med nyspjelket bein. (Tegning: Filur)



Kapittel 4
(episode 36)



Det fins sår som aldri heles..




(Frode Frock er innlagt på hospitalet etter å ha fått morderen Olsen i hodet fra et tre i Slottsparken. Nå hallusinerer han fra sykesengen. I forrige episode mistet vår helt et glass i golvet før det svevet syv skikkelser ut gjennom vinduet.)

ÅTTENDE SKIKKELSE:
(gror frem av en stol ved vinduet).
Nerver, Frode? Var det derfor det falt?
FRODE FROCK
(lavt, for seg selv):
Oscar? Det demrer; nå skjønner jeg alt.
Det er ikke Oscar jeg ser for mitt blikk,
nei, ikke det hatefullt skulende kreket.
De er hildringer bare, som gir meg panikk,

de mange figurene, så vasne og bleke.
Personer fremstår på løpende bånd,
og hver enkelt er innbilning, et gespenst, en ånd.
Kjemiske virkninger! Hjernespinn, Frode!
Medisinene roter det til i hodet!
(legger seg til for å sove.)
Å overse alt er det beste trekket,
og vips! - når jeg våkner, er spøkelset vekke!
OSCAR OLSEN (etter noen minutter): Jeg slipper deg ikke!
FRODE FROCK (slår øynene opp i undring):
Du er her fremdeles?
Det er da det siste jeg ville ha trodd.
Og beina er spjelket? Og sårene grodd?
OSCAR OLSEN: Vås! Det fins sår som aldri heles,
sår som vil svi hele livsdagen lang.
Du ga meg et grunnskudd, en drepende knekk
da du vendte deg bort for hundrede gang.
FRODE FROCK: Der har vi det atter! Nei, den er for frekk;
det kan skyldes migrene at jeg vendte meg vekk.
Disse evige klagene - man blir litt lei.
Å bære på svik er for noen en byrde,
jeg mener: for andre - det gjelder ikke meg.
Men hakket verre, min venn, er å myrde!
(tar seg til hodet, er blitt blek.)
Byrde og myrde - hvor herlig det rimer...
(har pusteproblemer.)
Jeg føler meg dårlig, jeg tror jeg besvimer.
(ringer på sykepleier.)


(Oscar Olsen går noen skritt nærmere, han har en gjenstand i hånden...)

(fortsettes)

Filur

Historien er hentet fra krimpoesi-samlingen Morderen Olsen fra Licentia Forlag

Les forrige episode
.

Finn mer i BLOGGARKIVET under DAGENS FILUR og på Filurposten.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar