FRELSEREN:
Apple-sjef
Steve Jobs
med sin nyeste
dings: iPad..
(Foto: Justin Sullivan/ Getty Images /AFP/ SCANPIX)
Ikke sikkert det er Frelseren, men det er et skritt på veien..
Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv
Kall meg gjerne gammeldags, men jeg lider av den faste overbevisningen at papiraviser kan komme til å overleve. Merk deg ordet kan i kursiv, altså et slags kanskje.. Pussig måte å si det på, selvfølgelig, særlig på en dag som i dag, for det jeg mener er: Ikke nødvendigvis alle papiravisene, og ikke i den nåværende form! Og avisene, de i papir, vil ikke overleve hvis de ikke tar seg kraftig sammen. I dag er det ingenting som tilsier at det skal skje. Men kanskje kan Apple-sjef Steve Jobs iPad skremme vannet av aviseierne slik at de endelig forstår alvoret.
I Dagbladet gikk de to viktigste lederne i forrige uke av i protest mot forsøk fra eierne på å blande seg inn i det redaksjonelle innholdet. Men Anne Aasheim, den avgåtte Dagblad-sjefredaktør, er faktisk den eneste avisredaktør på våre kanter som har gjort noe forsøk på å legge om i retning av en mer strømlinjet papiravis i en nettavis-virkelighet. Men var det høyere kvalitet, større seriøsitet og dybde i journalistikken eierne ville ha henne til å satse på? Neppe.
I dag har avisutgivere og journalister over hele verden sittet og ventet på Apple-konsernets nye vidundermaskin, og da den kom het den altså iPad. For en ikke veldig profesjonell dataperson høres og ser den ut som nesten akkurat det alle ekspertene ventet seg: En leseplate med 9,1 tommers skjerm, litt mindre enn det man ventet, litt under 700 gram i vekt, 1,2 centimeter tjukk, som en forvokst iPhone, med berøringsskjerm med tekst og bilder og rause muligheter for grafiske utskeielser på mange vis.
New York Times stilte med en demonstrasjons-iPad som var en slags hybrid mellom avis og nettavis, med video inne i artiklene. Du kan altså bla sidene med fingeren og dermed begynner vel dette stygt å nærme seg det aviseierne og journalistene har tenkt i mørke stunder. En hendig bla-maskin-avis til en helt tilgjengelig pris for et f.eks. rimelig månedsabonnement. Maskinen kan komme til å koste rundt 4500 kroner, anslår ekspertene. Ikke helt sikkert ennå om denne maskinen kan brukes slik, men hvis alle drømmer om en slik maskin, så er det jo det som vil komme, før eller seinere. Etter i dag kanskje snarere før enn seinere..
Hvis iPad blir maskinen som gjør det mulig å ta penger for god journalistikk igjen, på nettet, så har avisene en mulighet. Men det må en papiravisrevolusjon til; layoutmessig, produksjonsmessig, journalistisk osv.. Så det trengs penger. Og journalister. Bare i Dagbladet er det fjernet 160 medarbeidere de siste få åra. Årelating, altså. Med stemningen i norske avishus i dag, er det ingen grunn til optimisme. Da blir det teknologien som i siste instans senker papiravisene, godt hjulpet av grådige, fantasiløse eiere og vasne konjukturer.
Finn mer under KOMMENTAR
Les mer i The New York Times, NRK, Dagbladet, Aftenposten, VG,
Les også journalistenes eget fagblad om Dagbladet: journalisten.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar