mandag 21. september 2009

Dagens Filur (fortsettelse)




VÅR HELT, FRODE FROCK
(fantaserer i sykesengen): Du verden, en dame! (Tegning: Filur)



Kapittel 4


I en seng på hospitalet

(Frode Fock fikk morderen Olsen i hodet fra et tre i Sloottsparken - og hans kniv i magen. Nå våkner han i en sykehusseng. Han er kraftig medisinert og forvirret og vet ikke hvor han er; rommet synes å bevege seg, han oppfatter at en konturløs person svever imot ham.)

FRODE FROCK (kniser): Går dette toget til Moss, konduktør?
En vittighet, bare; du har hørt den før?
Hvem er jeg, hvor er jeg, har jeg skiftet natur?
Jeg dormer visst i en bok av Filur!
Akk, sånne skribenter kan være infame.
FØRSTE SKIKKELSE (med lys, skingrende stemme):
De burde vært myrdet!
FRODE FROCK: Du verden! En dame!
hvor er jeg - jeg spør i forvirring fra puten:
i ungdomsherberget, på Hurtigruten?
Du er så utydelig, skjønne fe.
Hvem har jeg den æren ikke å se?
FØRSTE SKIKKELSE: Jeg er Alida Gren. Jeg sa som så:
Det myrdes menn, men akk, så altfor få.
Mitt sinn er mørkt, men stundom tennes gløden:
Jeg regner med at Olsen datt i døden?
(hun forsvinner i en dunkel tåke,
og en ny skikkelse spyttes ut av mørket
.)
ANDRE SKIKKELSE: Min kjære Frock, mon du er riktig klok?
Du forekommer altså i en bok?
En krim med verselinjer, vil jeg gjette.
Jeg undres, Frock: Hvor gjenomtenkt er dette?
Et visst problem er større enn du aner:
Vi drukner i en flom av kriminalromaner!
Når leste du en krimbok som vil minnes?
Du gjør det stadig? Nå, så har du hell!
Mitt navn er Cato Isaksen. Jeg finnes
i altfor mange bøker av Lindell..

(fortsettes)

Filur

Historien er hentet fra krimpoemet Morderen Olsen utgitt på Licentia Forlag


Finn mer i BLOGGARKIVET nederst i spalten til høyre og på http://www.filurposten.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar