torsdag 12. mars 2009

Kunstkrangel i Bjørvika


IKKE VAKKERT: Er ti millioner kroner for mye for å lyse opp luftetårnene til den undersjøiske veitunnelen i Bjørvika? (Arkivfoto: Bjørn Bratten og Statens Vegvesen)






Skulle minne oss
om svartedauden



Hverken vegvesenet eller kommunen vil betale ti millioner kroner for å lyse opp luftetårnene i Bjørvika så de minner oss om trafikkpesten..


De fire førti meter høye luftetårnene som grå og stygge rager over det enorme byggefeltet ved foten av Ekebergåsen skulle lyse opp i nattemørket. Nå vil hverken kommunen eller Vegvesenet betale for herligheten, melder NRK Østlandssendingen.
Det kostet Oslo kommune og Statens Vegvesen rundt 500.000 kroner å gjennomføre en konkurranse om utsmykking av området. Nå vil ingen av dem betale de kanskje opp mot ti millionene det kan koste å få bygget vinnerverket til kunstneren Lars Ramberg.

Ikke hørt noe fra kommunen. Luftetårnene som skulle danne utgangspunktet er forlengst bygget. Men ett år etter at Lars Ramberg vant utsmykkingskonkurransen har han ennå ikke hørt noe fra kommunen eller Vegvesenet.
Luftetårnene til Bjørvikatunnelen skulle i følge Rambergs utkast dekkes med over 70.000 lysdioder, plassert i et system inspirert av svartedaud-basillen Yersinia Pestis.

Pesten. Slik skulle luftetårnene bli lysende symboler på pesten - med henvisning både til middelalderbyen og til luftforurensningen i området.
Lars Ramberg brukte rundt tre måneder på å utvikle ideen. Nå ligger den på vent.
- Prosjektet må få ressurser til å utvikles videre, sier Ramberg. - Vi kan ikke finansiere dette for Statens Vegvesen og Oslo kommune. Det er de som invitert oss til å delta.

Ingen løfter. - Det viste seg at vinnerutkastet var veldig kostbart å gjennomføre, sier Stein Røed, som er leder for Bjørvikaprosjektet i Vegvesenet .
- I tillegg var det veldig kostbart å drifte og vedlikeholde, spesielt med tanke på strømbruk og det at det skal vaskes. Stein Røed mener det ikke lå noen løfter eller bindinger i selve konkurransen. - Det var en konkurranse der en tok forbehold om at en kunne velge ett av utkastene, en kombinasjon av flere, eller ingen av dem.
Per Hess, formann i konkurransejuryen, mener det er synd dersom prosjektet forsvinner i en byråkratisk krangel.
- Vi hadde full tillit til at dette skulle gjennomføres, hvis ikke hadde vi sannsynligvis ikke gått inn for å juryere denne konkurransen, sier Hess.

Vil endre.
Vegvesenet ønsker nå å samarbeide med kommunen og med kunstneren for å få kunstverket gjennomført i en form som gjør det rimeligere å bygge og vedlikeholde. Men Ramberg er ikke interessert i å endre noe.
- Før det første er kunstverket et åndsverk som ikke kan forandres uten videre. For det andre har jeg ikke hørt noe om det. Det må oppdragsgiveren ta kontakt med meg for å diskutere, sier Ramberg.
..bb

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar