onsdag 11. mars 2009

Dagens Filur (fortsettelse)

HALTET: Det gjorde også lille, unnselige Oscar.. Men er det virkelig Oscar Olsen som er morderen? (Tegning: Filur)



Kapittel 3




En av de plagede



(Privatdetektiv Frode Frock leter tilbake i barndomsminnene der han sitter på benken ved Nationaltheatret og overveier morderens invitasjon til et møte i Slottsparken. I forrige episode kom han til å tenke på Cecilie Lunn, hun som forsvant..)

..Jeg husker en annen, litt merkelig elev...
Skyldes det rømlingen som de beskrev,
det unge paret jeg nylig møtte,
at jeg brått kan erindre en kuet kar,
en av de plagede, stadig forstøtte...
Rømlingen haltet – og dét gjorde lille
unnselige Oscar – stillest blant de stille,
stammende, taus og forknytt og rar
på siste benk i Cecilies klasse.
Ved alle anledninger falt han av lasset;
Lærerne hånte hans lavmælte tale,
gjorde han lekser, var de ofte gale.
Han stirret fra pulten i ordløs bedrøvelse.
Hver skoledag var ham en kamp og en prøvelse.
I frikvarteret var sparkene mange,
Elevene etterapte hans gange,
hans stamming og mumlende talemåte.
At han ikke brøt sammen, var nesten en gåte.
Han led, men iblant kunne blikket gi plass
for et snev av forakt, en skulende trass;
det var som han klart, med et smertens drag,
fikk sagt uten ord: Det skal komme en dag...
Er det ham jeg skal møte blant Slottsparkens trær - ?
Han nevner Cecilie, er kort og halter.
Oscar Olsen er morderen! Så har jeg ham her!
Hva er det for hemmelighet han forvalter
som gjør hans gjerninger rystende stygge?
Skal jeg våge å gå eller velge det trygge - ?
Nysgjerrighet og frykt kjemper hardt om taket;
det ene drar meg frem, det andre tilbake...
(reiser seg og går flere ganger rastløst mellom benken og fortauskanten. Bestemmer seg brått, krysser gatene og kommer til Slottsparkens høyre side. Telefonen ringer.)

(fortsettes)


Filur

Historien er hentet fra samlingen Morderen Olsen på Licentia Forlag


Finn mer i bloggarkivet nederst i den høyre spalten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar