torsdag 26. mars 2009

Film: The Reader (Am.)

OSCAR: Kate Winslet vant en velfortjent Oscar for sin rolle i The Reader. (Foto: Filmweb)


Skjebnetung høytlesning


Regi: Stephen Daldry
Med Kate Winslet, David Kross, Ralph Fiennes, Bruno Ganz, Jeanette Hain


Karakter: 4.

Den snart 16 år gamle skolegutten Michael kaster opp i et portrum og blir tatt hånd om av en voksen kvinne som viser en forbløffende omsorg og geleider ham hjem. Når han tre måneder senere, frisk av skarlagensfeber, oppsøker henne med en blomsterbukett som takk for omsorgen, gjenomskuer han både seg selv og henne, og rømmer. Og når han likevel våger seg tilbake noen dager seinere er han fanget inn.

Han hjelper henne med å bære køl fra kjelleren og blir så svart av jobben at hun beordrer ham i badekaret. Derfra er veien kort til hennes favn. Men det som skjer fremstilles ikke som noe overgrep fra den modne kvinnen, eller omvendt, for den saks skyld, - de er begge tilsynelatende like troskyldige.

Men samtidig, også tilsynelatende, like målbevisste på vei mot noe. Og dette noe må, tenker vi som ser på, i hvert fall hun den voksne kvinnen forstå kan bære galt av sted. Men troskyldigheten, eller overlegget, hva vet vi, utvikler seg videre til et – igjen tilsynelatende – vakkert forhold der han etter hvert ganske naturlig går inn i rollen som høytleseren:

Han bringer alle verdenslitteraturens store verker til deres seng, og ritualet blir snart snudd på hodet: Først lesing, så sex.

Denne historien, etter den tyske forfatteren Bernhard Schlinks roman Der Vorleser, er full av dramatiske vendinger som noen ganger bringer deg ytterst på stolen. Her skal jeg nøye meg med å fortelle at Michael utdanner seg til jurist og kommer som et ledd i studiene til å følge en rettssak mot fem kvinner som er tiltalt for drap på 300 jøder i Auscwitz under krigen.

Kate Winslet vant en svært fortjent Oscar for sin hovedrolle, hun fremstiller Hanna, det er hennes navn i filmen, med en litt fjern gåtefullhet som vi forstår kan være tiltrekkende for den unge, begavete studenten, og når vi senere får vite hva som har preget hennes liv, forstår vi også hvor denne fjernheten kommer fra.
For Michael, som spilles overbevisende som ungdom av David Kross, mens Ralph Fiennes som den voksne Michael kanskje er litt i overkant tårevåt, er det da altfor seint.

Langt ut i filmen lå dette an til en klar femmer på terningen, ikke minst på grunn av samspillet mellom de to elskende og de første rundene i den påfølgende utviklingen av dramaet. Men så bryter siste delen av filmen nærmest sammen, kanskje fordi man ikke har vært i stand til å skape en avslutning som kan leve opp til filmens innhold.
Det hører med at filmen har forårsaket debatt bl.a. fordi den, på et litt uvant vis, stiller spørsmål ved rettsbehandlingen av de kvinnelige SS-vaktene. Vår konklusjon er at filmskaperne faktisk går seg bort i det kompliserte stoffet. Ikke minst ser det ut som den Hollywood-dramaturgien man har forsøkt å fastholde, gjør denne filmen en bjørnetjeneste..
..bb

Finn mer i lenkekjeden til høyre under FILM/TEATER/MUSIKK, i bloggarkivet nederst i den samme spalten og på nettstedet web.me.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar