onsdag 25. mars 2009

Dagens Filur (fortsettelse)

MORDEREN: Oscar Olsen, med sid frakk og kråke.. (Tegning: Filur)





Kapittel 3



..Jeg traff ham i dag –

da bleknet hans panne!..



(Privatdetektiv Frode Frock følger Stemmens anvisninger i mobiltelefonen om å gå bort til et bestemt tre i Slottsparken, og finner en liten rosa lue festet til stammen med en kniv..)

FRODE FROCK. Avsindige menneske!
STEMMEN. Menneske? Takk. Jeg ventet meg udyr, krapyl og pakk.
FRODE FROCK: Legg dette til og tilføy gjerne:
Oscar Olsen er gærneste mann blant de gærne.
STEMMEN. Hold fred. Men så – er det mer å se?
Du kan jo titte bak neste tre...

(Frode Frock går til det neste treet og finner to selbuvotter festet med en kniv; han speider etter Oscar Olsen, for han må det være, men kan ikke se ham.)

OSCAR OLSEN. De er Halvors, Frock – kan jeg kalle deg Frode?
Jeg hjalp ham med stiler, men hadde til gode
Å få et eneste takkens ord.
Han banket meg opp ved gymsalens vegg,
blåste seg opp og bannet og svor
at røpet jeg noe, var faren stor
for blåveis og radbrukket arm og legg.
Jeg traff ham i dag. Da bleknet hans panne.
Jamrende tilstod han fryd og glede
Ved å slå og sparke én som lå nede.
Hvor tror du han endte?
FRODE FROCK (forskrekket). Ved Ulsrudvannet!
Og i går ble en kvinne knivdrept på Sagene...
Du var der?
OSCAR OLSEN. Ja visst, jeg var der, min venn.
Vi snakket en del, og så gikk jeg igjen...
Astrid var flink i alle fagene,
men dyktigst var hun i spott og sarkasmer,
knyttet til halting og stamming og spasmer.
Fåmælt var jeg, men om ordet falt,
da var hun som en rovfugl – et lyn etter byttet:
”Nei, hør på han Oscar – ordblind og halt,
med bøker i veska til ingen nytte!
Kort som en gnom og en riktig begavelse:
I dag sa han ord på mer enn én stavelse!
Han blir nok professor eller dikter en dag
eller doktor i et sært eller vanskelig fag!
Vi klapper for Oscar! Hurra, hurra!
Med Oscar i klassen blir allting bra!”
- Jeg så det i blikket: Hun fattet til fulle
hvorfor kniven lynte og traff der den skulle!
Se lenger opp på stammen, forresten!
FRODE FROCK: Astrids matboks, med bildet av hesten!

(fortsettes)

Filur

Historien er hentet fra samlingen Morderen Olsen på Licentia Forlag

Finn mer i bloggarkivet nederst i høyre spalte

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar