mandag 22. september 2008

Musikkreisebrev fra New York



SKEIVT OG STØYENDE: Williamsburg-bandet Oneida på Seaport. (Foto: Lars Seime)


Rapport fra musikkens Mekka


Endelig var turen kommet til New York. Ti dager i byen som har oppfostret de fleste av mine store inspirasjonskilder, enten det er snakk om musikk, film eller litteratur. Og det startet perfekt med en støy/impro konsert med Sonic Youth sjefen Thurston MooreJohn Zorn sitt sted The Stone.
Mer som et lydgalleri enn konsertsted, begynte presis kl 20.00, sitt ned, hysj, ikke lov å ta bilder, ikke noe leskende å få kjøpt. Moore hadde med seg Ryan Sawyer (fra bl.a Eye Contact og Tall Firs) på trommer, pedal-steel improviser Susan Alcorn og Matt Heyner (Test, No-Neck Blues Band) på bass.

Sonic Youth var jeg så heldig å få oppleve på McCarren Park Pool siste dagen vi var i New York. Jeg hadde ikke kjøpt billett for jeg hadde egentlig ikke tid til konserten da jeg hadde et fly å rekke, men jeg fikk på mirakeløst vis sneket meg inn. Williamsburg-bandet Oneida leverte også en fantastisk konsert. De spilte hele den nye skiva, "Preteen Weaponry", skeivt og støyete.

Stedet Death By Audio Shows var også en opplevelse, et bevis på at undergrunnen lever i ekte DIY (do it yourself) ånd. På den hjemmesnekrede scenen sin slipper de til små og ukjente band flere ganger i uken.
Musikk-sjapper var det heller ikke manko på, bare i bydelen Williamsburg (personlig favorittområde i Brooklyn) var det ihvertfall fire gode sjapper med stort utvalg av deilig vinyl, bl.a Academy-records, Sound Fix Records og Earwax Records, pluss mange bruktbutikker. En kjempebra instrumentbutikk fant vi også: Main Drag Music, med et stort utvalg av både nytt og brukt av gitarer og gitareffekter til en rimelig penge.
Gleder meg allerede til neste gjensyn med New York!
..lars sonic

Finn mer i denne serien i lenkekjeden til høyre under MUSIKK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar