mandag 15. september 2008

Vrangviksposten Nr. 6, Årgang 1

VEDL-EGG: Egg, type kokt, ikke speil.. (Foto: Bjørn Bratten)





E
n av våre lesere har forgjeves forsøkt å steke speilegg. Dette har han skrevet til eggmonopolet Prior om. Han vil også sørge for at svaret kommer i Vrangviksposten.


Et vedl-egg om speilegg


En jeremiade over egg påstemplet Prior 13 – 1566 360 – siste forbruksdag 28.8.08

Jeg hadde en sixpack med egg og litt bacon
Og bacon er godt, så jeg byn`te å steike´n
Så skulle jeg spe på med skikkelig speilegg,
men trodde først at jeg hadde tatt feil egg
for egget det lå som ei klyse i panna.
Da blei jeg muligens noe forbanna
så jeg tok et nytt som jeg knuste forsiktig.
Det er viktig å gjøre eggsteiking riktig

Men plomma i egget var slapp i strukturen
Og speilegget fikk ikke speileggfiguren.
Tenk, jeg prøvde med alle som lå i kartongen,
men fikk ikke dreisen på speileggfasongen
for plomma mangla no´ å bli stiv ´a
så jeg spiste bacon helt solo på skiva.

Vel, jeg dro til super´n for ferskere varer
og kom hjem med egg uten flere dikkedarer,
og rigga meg til med panna på gassen
(vi fyrer med gass her på husmannsplasssen),
og jeg gledet meg til et speilegg med plomme,
og tok fram en dram og sa velbekomme,
men tror du ikke at det blei reprise,
for så slappe speilegg kan ingen spise,
så derfor så er jeg litt bitter og trist,
som en jo kan bli når en ikke har spist.

Er det høna som verper som skal ha all skylda,
eller er det hanan som har vært på fylla?


Vrangviksposten er et organ for Vrangvik og omegn
Redaktør: Hermod Strudel
Redaksjonssekretær: Carstein Streufert

Finn mer i denne serien i lenkekjeden til høyre

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar