fredag 28. september 2012

Krim-ekstra: Morderen Olsen (11)

Tegning: Filur

Les forrige episode her


Mannen 
med kniven
del 2
 


M
en ikke tro at jeg blir tatt, 
for jeg er smidig som en katt.


Jeg er en slu kameleon 
og bruker stjålet telefon.


Jeg løper lynraskt mot mitt mål, 
men jeg kan også brått gi tål
 

og trekke meg fra ståk og styr
 
som hubroen når dagen gryr.
 

Jeg smyger meg diskret omkring.
 
Jeg er et null, et ingen ting,


men stundom vokser jeg til mer 
og kaster skygge, som du ser:
 

På blomstertorget fikk jeg klaff.

Jeg lo i fryd da kniven traff! 

Nå vil du lete etter spor:
 
Hvor finnes jeg på denne jord?


I Gamlebyen? Heggedal?
Hver teori vil være gal.

Jeg sover nemlig her og der. 
Hos den og den. Blant skogens trær,
 

snart under Ankerbroens spenn,
 
snart på en sofa hos en venn.
 

Jeg er en mann med vandringstrang,
 
forsvunnet alt ved soloppgang.
 

Jeg skulle aldri få et bo
 
i borgerskapets lune ro.
 

Det tærer når man lever med
 
en uro som kun varer ved.
 

Skjønt roen kom, utrolig nok,
 
da kniven fant sitt offer, Frock!
 

Så har jeg ikke mer å si.

Nå kan du leke politi. 

Benytt erfaring og forstand
 
og prøv å ta meg om du kan.
 

Må strevet bli deg til behag!

Kan hende ringer jeg en dag."(fortsettes) 
 

F
ilur
Teksten er hentet fra samlingen Morderen Olsen på Licentia Forlag
Les mer på filurjournalen.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar