onsdag 13. juni 2012

Pushwagner på vei mot internasjonal berømmelse..?


PUSHWAGNER: Sommerens Tate Modern-utstilling i London med Edvard Munch sammenfaller med Pushwagners første utenlandske solo-utstilling. Munch-feberen smitter over på vår neste store..?


Munch-feber smitter over på Pushwagner..?


Hariton Pushwagner, også kjent som Terje Brofos, født i Oslo i 1940 og de siste årene med en stadig mer internasjonal berømmelse for sin helt særegne kunst, og nå faktisk stadig oftere nevnt i samme åndedrag som Edvard Munch, åpner sin første solo-utstilling utenlands denne sommeren, i det høyt anerkjente MK Gallery i Milton Keynes i England.
I sin presentasjon på nettet skriver galleriet: ..han (Pushwagner) er på mange måter en moderne Munch, en visjonær kunstner fra eksistensialismens jordsmonn.
Galleriet minner om at Pushwagner-utstillingen faller sammen i tid med Edvard Munch-utstillingen på Tate Modern i London (28.juni til 14.oktober), et sammenfall som har fått MK Gallery til å invitere et femtitall norske video-, musikk- og performance-kunstnere til å vise/opptre med sine verker i forbindelse med utstillingen.


SELF- PORTRAIT: 
Selvportrett fra 
Apokalypse-serien, 
skapt i 1993.
(Pushwagner)


Det Grünerløkka-baserte OCA (Office for Contemporary Art Norway), — som vakte en viss oppsikt tidligere i år med Matias Faldbakkens vodka-eksperimenter med skulpturer av nasjonale ikoner som Arnold Haukeland og Gustav Vigeland, bidrar med reisestøtte til den britiske retrospektive utstillingen. 


De britiske kuratorene tar sikte på å presentere  Pushwagners tidlige verker med motiver fra den grafiske novellen Soft City, en episk satire av kapitalismen og livet i en moderne metropolis, skapt i Oslo og London mellom 1969 og 1976. Den 154 sider lange tegneserien forteller historien om et mekanisk hverdagsliv i en avhumanisert, dystopisk moderne by.
Family of Man heter en serie med 34 silketrykk laget på åttitallet, mens Acopalypse Frieze, som er rik på litterære henvisninger og skarpe samfunnskom-mentarer, består av sju svære verker i nitid detaljerte skildringer av endeløse prosesjoner med elendige menneskefigurer som sleper seg mot undergangen. Fabrikker gjør tjeneste som dødsleire, hvor robotlignende menn betrakter det som skjer med trette blikk. Alt dette skapt på åtti- og nitti-tallet..





JOBKILL: Dyster elendighetsberetning fra 1990, fra serien Apocalypse Frieze.. (Bilde: Pushwagner)


Premieren finner sted 27.juni og bildene henger til 2.september. Da reiser utstillingen videre til Haugar Vestfold Kunstutstilling og deretter Museum Boljmans Van Beuningen i Nederland. OCA er opprettet av Utenriksdepartementet og Kulturdepartementet for å bidra til oppmerksomhet rundt norsk samtidskunst i utlandet.
_bb/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg inn en kommentar