ANAKRONISME: En amerikansk thriller med et nordisk forelegg som handler om likestilling mellom kjønnene? — glem det. (Foto: Filmweb)
for lite Salander..
Film: The Girl With The Dragon Tatoo (Am.)
Regi: David Fincher
Med Daniel Craig, Rooney Mara, Christopher Plummer, Stellan Skarsgård, Robin Wright
"David Fincher makter ikke å gripe essensen i det nordiske Millennium-fenomenet.."
Karakter: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv
Det smått legendariske Hollywod-koryfeet David Fincher makter ikke å gripe essensen i det nordiske Millennium-fenomenet. Filmen som er en direkte kopi av den første i rekken av de tre Stieg Larsson-bøkene/filmene, kalt Menn som hater kvinner på norsk — The Girl With The Dragon Tatoo i den amerikanske versjonen, — faller til jorden som en overstuffa kalkun i et falmet amerikansk etterjulsgilde.
Hvordan kan vi si noe sånt når filmanmeldere flest mener Fincher har skjerpet historien, kvesset poengene, og stiller med en Salander-figur som skal være mer riktig for historien enn Noomi Rapace?
Det korte svaret er at i denne filmen er det for mye James Bond og for lite Lisbeth Salander.
Det lange svaret er at regissør Fincher legger opp denne filmen som om det Stieg Larsson forteller om ikke er historier om likestilling.
En amerikansk film om likestilling ville vært en anakronisme, Hollywood vet det, Fincher vet det.
Men Millennium-filmene, og bøkene, handler først og fremst om likestilling. På en ganske usedvanlig frisk måte, det er derfor de er blitt så populære.
Michael Nyquist, skuespilleren som spiller gravejournalisten Mikael Blomkvist i de svenske versjonene, er en mann med feminine sider, som gjør at vi kan forstå at han kan forholde seg til en Lisbeth Salander-figur slik Noomi Rapace skapte henne.
James Bond-figuren Daniel Craig har knapt et androgynt trekk og er helt uttrykksløs i møtet med Rooney Mara, Salander i denne amerikanske versjonen.
Mara på sin side er en mykere Salander og er derfor vanskelig å få sammenheng i når hun utfører sine voldelige eksesser. Men hun må være mykere, for hun skal ha et forhold til James Bond. Han må være sjefen.
Joda, hun kan betvinge ham seksuelt, men han gir ikke noe ved dørene. I den svenske filmen er deres likestilling klarlagt, med én eneste, knapp, men klarleggende replikk. I den amerikanske filmen er det uavklart.
De har mer sex, men de har ikke noe avklart forhold.I den nordiske filmversjonen går Salander til slutt ut i den store verden som en frigjort heltinne, i den amerikanske versjonen er hun en forhutlet og forsmådd kvinne som reiser alene ut i natten på sin motorsykkel mens helten går til sengs med sin kollega og elskerinne.
David Finchers problem er at han ikke kan fortelle en historie om en agressiv, lesbisk/biseksuell kvinne som underlegger seg James Bond. Det skulle tatt seg ut. Daniel Craig har ikke en sjanse. I USA kødder du ikke med etablerte varemerker..
Rooney Mara har heller ikke en sjanse. Hun kan ikke bryte over tvert med snart hundre års sementert amerikansk kjønnsrolleforståelse på film.Finn mer under KULTUR
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar