DRIVE: Ryan Gosling og Carey Mulligan med sønn i tanketom og klisjéfylt bilfilm av den danske Hollywood-yndlingen Nicolas Winding Refn.. (Foto: Filmweb)
Tanketomt og klisjéfylt
fra pretensiøs danske
Film: Drive (Am.)
Regi Nicolas Winding Refn
Med Ryan Gosling, Carey Mulligan, Albert Brooks, Ron Perlman
Karakter: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Av BJØRN BRATTEN, Avisa Nesodden
Når filmanmeldere faller over hverandre i forsøk på å finne fikse, filmhistoriske henvisninger, henspillinger og antydninger i sine omtaler av nye filmer, er det grunn til å være på vakt. Det kan selvfølgelig hende du har slumpet til å finne en spesielt begavet anmelder, som omtaler en spesielt genial film. Mer sannsynlig er det at du har å gjøre med en filmanmelder med liten selvinnsikt og stort ego som omtaler en film laget av en filmregissør med de samme karakterskadene.
Denne filmen er en slik film, laget av en slik filmregissør, som inviterer anmelderne til å blåse opp sine egoer med oppstyltete og kvasi-intellektuelle postulater om en ganske tanketom og klisjéfylt film.
Danske Nicolas Winding Refn er Hollywood-yndlingen som har laget Drive som hadde premiere på norske kinoer for noen uker siden. Han har også laget Valhall Rising hvor danske Mads Mikkelsen var enøyd og taus korsfarer, her er det Ryan Gosling som er taus tøffing med et godt hjerte innenfor den lite pratsomme fasaden, det blir mye blod, det blir en million dollar i et ran hvor alt går galt, og en kvinne med en liten sønn, hvis far slipper ut av fengslet for raskt å bli skutt og drept i det samme mislykte ranet.
Det mangler ikke på flotte navn på filmskapere som kanskje, eller kanskje ikke, har inspirert Winding Refn. Det er Walter Hill som laget machoklassikeren The Driver, Michael Mann som laget Bullit med supertause Steve McQueen, Jean-Pierre Melville som laget Le Samurai, og selvfølgelig Martin Scorsese fordi han laget Taxi Driver med en taus og mentalt skadet Robert de Niro osv.
For egen maskin er jeg fristet til å nevne David Lynch som laget Wild at Heart hvor det var usigelig mye kjedelig bilkjøring på flate, kjedelige veier i mørket med ultranære bilder av betydningsfulle fyrstikker som lyste opp i mørket og satte fyr på hus med mennesker i, og masse vold. Pretensiøst og uttværet og dvelende.
Og så kaller de det stilsikkert og smart. En smart thriller, kaller de denne filmen. Det eneste smarte med Nicolas Winding Refns Drive er at han kommer unna med det..
Konklusjonen må altså bli at med mindre du er bilgal eller har andre spesielle, sære tilbøyeligheter så skal du skjære unna denne filmen.
En sær tilbøyelighet som jeg forstår mange unge kvinner er rammet av er et nesten patologisk, tilbedelseslignende forhold til Ryan Gosling. Det er jo selvfølgelig fullstendig uforståelig for oss som er vokst opp med Steve McQueen. Bare tanken på en sammenligning er latterlig.
Hører dere, Jenny Skavlan ("Så Drive på kino. Den var fantastisk"..) og alle dere andre!
En sær tilbøyelighet som jeg forstår mange unge kvinner er rammet av er et nesten patologisk, tilbedelseslignende forhold til Ryan Gosling. Det er jo selvfølgelig fullstendig uforståelig for oss som er vokst opp med Steve McQueen. Bare tanken på en sammenligning er latterlig.
Hører dere, Jenny Skavlan ("Så Drive på kino. Den var fantastisk"..) og alle dere andre!
Finn mer i ARKIV under FILM/TEATER/MUSIKK
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar