PREMIERE: Jan Gunnar Røise (bildet) imponerer Aftenpostens medarbeider dypt når Torshovteatret fortsetter sin Komilab-serie.. (Foto: Gisle Bjørneby)
Komilab raser videre
Torshovteatrets Komilab-serie raser videre. Etter suksessen med Kafka som komiker, med komikeren Harald Eia som inspirator, er det tid for Komilab 4.2, med tittelen Eiketreet, av dramatikeren Tim Crouch, og med Jan Gunnar Røise i hovedrollen som hypnotisøren.
Og som et slags konseptgrep er hans motspillere skuespillere fra hovedbølet, Nationaltheatret, og de skifter hver uke. Denne uka, premiereuka, er det Ågot Senstad som er motspilleren. Aftenpostens anmelder Mona Levin er imponert, men ikke grepet.
- Er Eiketreet et utstillingsvindu om en skuespillers dyktighet eller har det noe å si om overlevelsesevne i møte med ulidelig smerte, spør Mona Levin, og legger til: Skal vi tro at gjestespillerne ikke aner hva Eiketreet går ut på?
- Får de lønnstillegg for ikke å lese aviser, høre på radio, eventuelt se TV, lese seg opp på nettet i hele spilleperioden eller snakke med sine kolleger? Skal vi tro at de ikke vet at i morgen kan de bli bedt om å ta regi og replikker på sekundet via øretelefon? spør Levin videre.
- På premieren spilte Ågot Senstad faren og leste sin rolle/reagerte på befaling med varm oppmerksomhet, men uunngåelig går tanken til hva en skuespiller av hennes format kunne gjort med rollen om den faktisk var hennes!
- Og da går tanken videre til at dette er et morsomt eksperiment uten dypere mening. Derfor faller også energien midtveis i stykket, omtrent når det slutter å ha komiske elementer og blir tragedie.
- Med alle sine krumspring berører det ikke, men Røises mange kast i rollen, også til en scene som pikens mor, er dypt imponerende, skriver Aftenposten..
-bb/
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar