fredag 27. mai 2011

Østkanthelga: Ikke akkurat Ni Liv..

TORSHOV: Komilabs tredje opp- setning på Torshov: Ti Liv, her med Mariann Hole som fryktløs hjemme- front- babe..? (Foto: Gisle Bjørneby)








Ikke akkurat Ni Liv..




Ti Liv på Torshov – en lys komedie mot en mørk bakgrunn
Det er påske og ferie i Oslo. Året er 1942 og Norge er okkupert av Tyskland. Lillemor har latt broren, Simen, bruke hytta. Selv må hun kjede seg i den gudsforlatte byen. Plutselig får hun et livsviktig oppdrag; gi en hemmelig melding og et par selbustrømper videre til Simen, og pass deg for Henrik!

Dette er starten på Komilabs tredje oppsetning, som er noe så særegent som en forviklingskomedie fra andre verdenskrig. Eksperimentene i laboratoriet ledes denne gangen av Kjetil Bang-Hansen, som både skriver manuskriptet og har regien. Målet har vært å skape en lys komedie mot en mørk bakgrunn: krigen i Norge.
Regissør Bang-Hansen har sin egen krigserfaring.  I 1943 tok Kjetils foreldre med seg treåringen og flyktet til Sverige. Moren var tilknyttet illegalt arbeid på Ullevål sykehus, faren (forfatteren Odd Bang-Hansen red. anm.) var med på å redde jøder ut av landet.
- Foreldrene mine måtte rømme. Vi tok tog til et sted i Østfold, og gikk over grensen. Jeg husker at jeg fikk mye sjokolade av en mann fordi jeg gråt så fælt. Mannen hadde tuberkulose og døde fremme i Sverige. Han hadde smittet meg. Jeg lå mye på sykehus med tuberkulose i de tre årene i Sverige, minnes Kjetil Bang-Hansen, i et intervju med Aftenposten.
Manus og regi: Kjetil Bang-Hansen.
Med Thorbjørn Harr, Mariann Hole, Jan Gunnar Røise, Anders Mordal, Simon Revholt.
Torshovteatret, Vogts gate 64, fredag kl. 19.30 og lørdag kl. 18.00.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar