torsdag 6. januar 2011

Nationaltheatret i januar: Dea Loher

USKYLD: Går det an å elske et lik mer enn sin kone? Her Hermann Sabado og Stine Mari Fyrileiv.. (Faksimile: Nationaltheatret)


Dystert på amfiscenen


(Oppdatert 23.januar: "Uskyld er et komplekst stykke med mye tørr humor og subtil ironi, skrevet i et utpreget kunstspråk. På Nationaltheatret er spillestilen noe i overkant ekspresjonistisk, fortegnende. Men det går seg til, og noen ganger gjennomlyses hverdagstristessen av poesi", mener Aftenpostens anmelder. "Til tross for at Gud viser seg i en plastpose er ikke lykken direkte påtrengende", skriver Dagsavisen.. .)
Går det an å elske et lik mer enn sin egen kone? Når den toneangivende dramatikeren Dea Loher for første gang presenteres i Norge, med premiere på Nationaltheatrets amfiscene fredag 21.januar, får et sjeldent spennende skuespillerteam boltre seg med bisarre og sterke historier. Med humor, varme og poetisk nerve skildres elleve tragikomiske karakterer som alle leter etter sin tapte uskyld.
I Uskyld møtes Six Feet Under og Sanger fra andre etasje i et univers der meningsløsheten ikke er til å bære. Skuespillerne Hermann Sabado, Marte Engebrigtsen, Anneke von der Lippe, Anne Marie Ottersen, Erland Bakker, Pia Tjelta, David Allen, Biniam Yhidego, Trond Brænne, Ulrikke Hansen Døvigen og Liv Bernhoft Osa vil gjennom en teatral lek skildre bisarre og lattervekkende skjebner som alle sirkler rundt temaet uskyld.
To forvirrede illegale innvandrere er vitne til at en ung kvinne går ut i sjøen for å drukne seg. De lar være å gripe inn av frykt for at de vil bli kastet ut av landet. En blind kvinne jobber som stripper – og føler seg sett. En kjederøykende eks-kommunist må amputere større og større deler av benet sitt, men drømmer likevel om å drive en bensinstasjon. 
En desillusjonert kvinnelig filosof banker sakte men sikkert livet ut av den stumme mannen sin med en avis. Og likvaskeren orker ikke å sette barn på sin kone, han har mer enn nok med å ta seg av de døde. 
Dramatikeren Dea Loher mestrer å belyse eksistensielle og politiske problemstillinger med svart humor samt servere sviende kritikk av det individualistiske samfunnet, mener Nationaltheatret i en pressemelding.


Finn mer i ARKIV under FILM/TEATER/MUSIKK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar