BJØRVIKA-UTSTILLING: Marte Eknæs (Faksimile: Aftenposten)
Bjørvika- en virtuell bydel..?
Problemstillingene hun peker på gjennom sine verker, den unge, London-baserte kunstneren Marte Eknæs (32), som åpner sin første soloutstilling i Oslo Kunsthall i Bjørvika i dag, 5. November, burde både folkevalgte og utbyggere som har planlagt Bjørvika-utbyggingen tenkt over forlengst.
- Dagens bystruktur i Oslo forsøker å gi oss en virtuell virkelighet, mener kunstneren i et intervju med Aftenposten i dag.
- Jeg tar ofte utgangspunkt i bybilder, hvor jeg plukker detaljer og materialer som jeg finner særlig mening i. Områder som finans- distrikter, kjøpesentre og ”underholdnings- komplekser” er spesielt interessante, sier Eknæs.
- Jeg tar ofte utgangspunkt i bybilder, hvor jeg plukker detaljer og materialer som jeg finner særlig mening i. Områder som finans- distrikter, kjøpesentre og ”underholdnings- komplekser” er spesielt interessante, sier Eknæs.
ØSTKANTBLIKK: Oslo Kunsthall
- Materialene som er bygd og byggestilen i Bjørvika utstråler kapitalistiske verdier, som også reflekterer hva en stor del av dem blir brukt til. Å plassere disse bygningene langs kyststripen og inngangen til Oslo sier litt om hvordan byen ønsker å bli sett utenfra, sier hun.
Marte Eknæs bruker som eksempel for hva utstillingen handler om et Wii-brett som er brukt til å forme en av skulpturene hennes.
- Når man benytter et slikt brett går man inn i en virtuell virkelighet. Noen har lagt premissene for deg for hvordan du ønsker den virkeligheten skal være, og du blir hele tiden fortalt hva du skal gjøre.
- Det er en struktur som er satt opp for deg, blandet med forbruk. Det er en konstruert subjektiv opplevelse. En opplevelse som blir solgt til deg som din egen. Man mister rommet for kritikk og spørsmål og er ikke lenger en person, men en forbruker.
Hvordan forbinder du dette med utbyggingen i Bjørvika?
- Jeg har studert presentasjonen og markedsføringen av Bjørvika like mye som utbyggingen i seg selv. Som vanlig i arkitekt-simulerte bilder, vises bydelen med et konstruert yrende liv.. Det vises fra et ovenfra-nedad-perspektiv som vanlige mennesker nesten aldri har tilgang til, men som gir et mye mer imponerende bilde av området.
- Bydelen blir promotert med at den skal bli levende før det engang bor mennesker der.. Men den er jo ikke levende, det er folkene som flytter dit som det blir opp til å gjøre den levende, sier Marte Eknæs til Aftenposten.
-bb/
-bb/
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar