torsdag 23. september 2010

Nettbanken - like sikkert som banken?

HACKER-ANGREP?: Lørdag i forrige uke fikk vi beskjed - da vi gikk inn i nettbanken til DnBNOR for å betale regninger - at nettbanken skulle være stengt i ei uke.. I går åpnet nettbanken igjen. Hva har skjedd?  (Foto: Bjørn Bratten)

  
Mystisk melding på DnBNORs nettbankside
 
Hacker-angrep
eller bankfadese?


Hva ville du sagt om du satt med en bunke med regninger og fikk beskjed om at nettbanken var stengt ei uke på grunn av tekniske oppdateringer av systemet? 

Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv

Eller enda verre: Du var bedriftskunde med mange sultne kreditorer som ventet på dine innbetalinger og det ble forkynt fra bankens side at bedrifts-nettbanken var stengt fram til 5. juni klokka 2300 - uten at det ble sagt noe om hvilket år det var snakk om?

Det skjedde med oss i uka som gikk. Først i går, onsdag 22.september,  fikk vi tilgang til nettbanken igjen, og der var alt som normalt - bortsett fra at det var lagt inn en kunngjøring om at nettbanken stenger førstkommende lørdag, altså samme dag som nettbanken skulle ha åpnet igjen, ifølge den meldingen vi fikk på nettbanken forrige lørdag. 

Pussig

Det pussige sammentreffet fikk oss til endelig å ringe banken og spørre hva i all verden som skjer.
Men først, la oss ta det fra start: Ovenstående melding møtte oss da vi sist lørdag, 18.september på formiddagen, gikk inn på nettbanken for å betale regninger. Meldingen forteller at nettbanken av tekniske årsaker skal være stengt i ei uke og at nettbanken for bedriftskunder skal være stengt helt til 5.juni, uten at det altså fremgår hvilket år det er snakk om...
Jeg trodde ikke mine egne øyne. Kan banken helt uten forvarsel stenge nettbanken i ei uke? Eller et drøyt halvår? Hvor mange nettbankkunder har hvor mange bankforbindelser som venter på innbetalinger, hvor mange regninger forfaller i løpet av ei uke, eller et halvår? Hva sier inkassobyråene - de kan jo få gode dager. Men hvordan er det mulig at banken kan gjøre dette? Kan det være riktig?

Hackere?

Kan det være hackere som gjør dette - og handler det kanskje om bare meg?
I et anfall av rasjonalitet, eller hva vi skal kalle det, tenkte jeg at ei uke skal mine kreditorer klare å vente. Men annehver dag gikk jeg inn på nettbanken for å se om den fortsatt var stengt. Selv om jeg altså ikke kunne tenke meg at denne stengningen var reell.

Så tok jeg bilde av meldingen for å ha noe å vise til hvis noe faktisk skulle skje. Så tipset jeg Dagbladet og ventet i et par dager på et flott oppslag om hackerangrep på hundretusener av nettbank-kunder. Ingenting skjedde.

Ikke særlig interessert

I går, onsdag, var det plutselig tilgang igjen. Da ringte jeg kundeservice. Vedkommende mannsstemme var ytterst forekommende, men ikke særlig interessert. Han forsøkte å få meg til å forstå at jeg tok feil. Nesten forvirret virket han når jeg sa at det strengt tatt ikke var så viktig for meg å finne ut av dette, men kanskje det var viktig for banken, av hensyn til kundenes sikkerhet?
Jeg fortalte at jeg hadde bilde av meldingen og kunne sende det til banken. Ok, send det til oss så skal jeg sende det til teknisk og så skal de se på det. 
Sa han og syntes han hadde vært grei. Så nå venter jeg på svar fra banken. For sikkerhets skyld sendte jeg kopi til Dagbladet.


Torsdag 23.september kom dette svaret fra banken:



"Sist helg var nettbanken nede noen timer pga. oppdatering.. Det ble da lagt ut en plakat som var ment for førstkommende helg. Dette var en feil fra vår side. 
Vi beklager dette. 
Nettbanken har imidlertid vært  åpen etter disse timene natt til sist  lørdag".



Banken gir altså ikke svar på hvordan det kunne ha seg at vi fikk denne plakaten opp på nettbanksiden lørdag formiddag og flere dager fremover, helt til onsdag. 


 ..bb

(historien er sist oppdatert 23.september klokka 2006)

2 kommentarer:

  1. Howdy just wanted to give you a quick heads up.
    The text in your article seem to be running off the screen in Safari.
    I'm not sure if this is a format issue or something to do with browser compatibility but I figured I'd post to
    let you know. The design and style look great though!
    Hope you get the problem solved soon. Cheers

    Here is my page books of ra kostenlos

    SvarSlett