søndag 18. april 2010

Østkanthelga: En sporvogn til begjær

SEKSUALITET: Eugenie Skilnand og Carsten Jung som Blanche Dubois og Stanley Kowalski i Nasjonalballettens utgave av klassikeren En sporvogn til begjær på operaen.. (Foto: Erik Berg)


"..det danses som det sto om livet


Spenningen mellom det vakre og det brutale, den flyktige fantasien og den nådeløse virkeligheten, er det koreograf John Neumeyer har fanget så godt i sin ballett fra 1983, som nå danses på operaen av Nasjonalballetten, skriver Dagbladets ballettanmelder etter forestillingen i helga. 
Neumeyers tilnærming er dristig, og han har gjort de nødvendige  hogg uten å kny: Han har brutt opp kronologien fra Tennessee Williams skuespill og lar Blanches fortid, med både romantikk, et ekteskap med dødelig utgang og et påfølgende lurvete og promiskuøst liv, fylle hele første akt. 
Første akt er vidunderlig vakker, med noe voksdokkeaktig og uhyggelig over seg. 
I andre akt er det den mørke seksualiteten som trenger seg gjennom fernisset av fornemhet i form av Blanches elskere som smyger seg slangeaktig mot henne. Det brygger seg opp mot voldtekstsscenen, som er intens og grusom, og aldeles fabelaktig. Det danses som det sto om livet, skriver Dagbladets anmelder.

Neumeyers versjon (av En sporvogn til begjær) fra 1983 har sett sine beste dager, mener Aftenpostens ballettanmelder.
Koreografen Neumeyer har gitt Blanche mye rom, kanskje for mye. Det blir lite å spille på når man ikke kan følge en progresjon. Hun er gal i utgangspunktet. Vi opplever ikke den veien som er så snikende og avdekkene i skuespillet, der fremdriften ligger i selve teksten. Blanche står med to føtter i en tapt tid, samtidig med lengsler i det virkelige liv. I balletten er hun mer et offer for voldelige menn enn en kvinneskikkelse med et finstemt og sensitivt sinn..
Det er snart 30 år siden balletten ble skapt. Den oppleves - til tross for intense, gode dansepartier av hovedpersonene, flere nydelige opptrinn av ensemblet, vakre scenografiske bilder og kostymer - som utgått på dato, skriver Aftenpostens anmelder.

Forestillingen vises også mandag 19.april og tirsdag, onsdag, torsdag, og 29. og 30. april klokka 1900, dessuten 3., 6., og 13.mai, også klokka 1900.


(Oppdatert mandag 19.april klokka 1015)


Finn mer i lenkekjeden under FILM/TEATER/MUSIKK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar