mandag 8. mars 2010

Operaen: Suksess for Tannhäuser


SUKSESS:
Det er bare å bøye seg i støvet, skriver anmelderne om Norges største operaoppsetning noen gang, Richard Wagners
Tannhäuser, som hadde premiere på operaen i Bjørvika lørdag. (Foto: Erik Berg)



Knallsuksess på operaen:


Kritikerne elsker Tannhäuser


"På ett vis er det bare å bøye seg i støvet. Det er velsignet meningsløst å diskutere enkeltprestasjoner, fordi alle små og store roller på scenen framstår som nødvendige brikker i en helhet som handler om å gi oss en tolkning av verket Wagner har laget. Samtidig er det så elegant at jeg vil ha mer. Jeg vil fortsatt underholdes. Jeg vil fortsatt tumle beruset ut og lengte inn igjen til alle detaljene jeg ikke fikk med meg. Jeg vil fortsatt bli minnet om at jeg sitter i et marmorkledd, oljefinansiert titteskap og om hvor radikal denne forestillingen må ha vært da Wagner lagde den."

Det skriver Dagsavisens opera-anmelder Hilde Borchgrevink om helgas Wagner-premiere på Den norske opera. De andre avisene følger opp i samme stilen. I Aftenposten er det regissøren, nordmannen Stefan Herheim som får mye av skylda for suksessen:

"Med sine uforståelige rollefigurer og merkelige handling virker det store og ambisiøse musikkdramaet Tannhäuser umiddelbart både problematisk og virkelighetsfjernt. Men med den norske regissør Stefan Herheims(40) fantasifulle, intelligente og inspirerte grep fremsto denne oppsetningen både nærværende og aktuell, skriver Aftenpostens anmelder, Ingrid Røynesdal, og fortsetter:

"Store deler av regien og scenografien bobler over av en detaljrikdom og av tekniske finesser. Det imponerende ligger i at regi-grepene ikke fremstår som løse påfunn, men oppleves som smakfullt, relevant og musikalsk integrert.. Tannhäuser på Den norske opera og ballett fremstår i sin helhet som en oppsiktsvekkende og først og fremst svært visuell forestilling, skriver Aftenpostens anmelder, som minner om at forestillingen går bare ni ganger, siste gang 27. mars, og håper at operaen har booket Herheim for fremtidige sesonger.

- For med den karrierestigen han har hatt de senere årene, kan han etter hvert bli en vanskelig mann å få tak i, skriver Aftenposten.
Dagbladets musikkanmelder Ståle Wikshåland mener også at regissøren har mange odds mot seg når han gir seg i kast med Tannhäuser.

"Tannhäuser er stinn av Wagners mytografier, om rå sensualitet stilt overfor askesens rene idealer, om skyld og soning og framfor alt om kvinnens forløsende selvoppofrelse - der det selvsagt er den mannlige heltens forløsning det dreier seg om, skriver Wikshåland.

"Resultatet blir en Tannhäuser brutt opp i alle sine indre motsigelser og stilt fram for oss med stort overskudd. Det er subtilt, det er lekende, og det er tildels overdådig komisk, skriver Dagbladets anmelder.

Finn mer i lenkekjeden under FILM/TEATER/MUSIKK

Les hva andre skriver: Dagsavisen, Aftenposten, Dagbladet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar