søndag 6. september 2009

Rusalka: Anmelderbegeistring


OPERAPREMIERE: Solveig Kringlebotn som Rusalka på operaen i Bjørvika.. (Foto: Den norske opera og ballett)

"..i operaen i Bjørvika er det meste mulig.."

A
nmelderne er rause med godordene, noen mer enn andre, etter høstens første opera-premiere i Bjørvika. Aftenpostens anmelder Idar Karevik setter standarden i sin omtale av Antonin Dvoráks opera Rusalka, i operasjef Paul Currans regi og med Solveig Kringlebotn i hovedrollen som Rusalka, en karakter og en historie som forøvrig er hentet fra den samme eventyrfortelling som danskenes Lille havfrue stammer fra:
Hun er nymfen som lever i vannets verden, men higer mot den menneskelige. Lengselen har sin pris. Til slutt kan hun ikke leve med den.. Illusjonenes mesterskap omgir oss i en operaverden der alt er mulig. I så måte er Rusalka en opera som ansporer til medopplevelse, og i den nye operaen i Bjørvika er det meste mulig.. En helstøpt og flott forestilling som mange bør finne veien til, skriver Idar Karevold.
— Aktørene spiller godt, og de er sikre i sine roller. Solveig Kringlebotn i tittelrollen som Rusalka er ungpikeaktig nærværende. Stemmen klinger praktfullt og bærer godt i alle leier. Tenoren Miroslav Dvorsky er en fin partner, og også hans stemme bærer godt, skriver Aftenpostens anmelder.
Under tittelen Veldreid havfrue skriver Dagbladets Ståle Wikshåland, som ikke er like forbeholdsløst begeistret som Karevold, at operasjef Paul Currans første ordentlige regioppgave på Den norske opera ble en forestilling som ble noen nummer for stor: ..som liksom ble hengende og slenge som en litt for stor frakk rundt H.C.Andersens nydelige og triste lille fortelling.Men verket har noen utrolig melodiske kvaliteter i lange partier, og en klangbehandling som i tilegg til å være uimotståelig vakker også skaper stemning og mystikk, skriver Wikshåland videre, som mener det på et punkt glipper for komponisten, og dermed også for regissøren:
— De får vist mye av hva som er mulig på Bjørvikas nye scene, og scenografien og kostymene til kevin Knight er vakre, men til hvilket poeng?
skriver Wikshåland, og fortsetter:

Solveig Kringlebotn er nydelig i tittelrollen fordi hun får anledning til å servere oss noen av de mest betakende melodiene.. Da er det rent som vi kan tåle en opera-avslutning som fortoner seg som ukebladversjonen av Wagners Liebestod, skriver Dagbladet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar