torsdag 3. september 2009

Dagens Filur (fortsettelse)



Grünerløkkas menn og kvinner er vendt hjem til nattlig hvil – men i stille gater skinner Oscar Olsens ulvesmil..”

Kapittel 3



Dødsdommen



(Det rasler i løvet, et skrik høres, noe tungt faller over Frode Frock, som kastes i bakken. Oscar Olsen, morderen, ligger i gresset i en forvridd stilling med kniven i hånden, han blør fra hodet. Frode Frock ligger halvt under ham, knivstukket i magen, han blør kraftig, forsøker å komme seg løs, men faller tilbake.)

OSCAR OLSEN. (Kjemper for å få ordene frem)
Der ser man. Et halvår - fikk jeg - av legen..
Et halvår før - orgelet - kransen - og kisten,
nok til den siste kampen - min egen:
Har jeg deg - Frode? Den siste på listen!
Dødsdommen - fikk jeg. Da var løsningen grei:
Det var flere som burde gå - den samme vei. (hoster)
Hele mitt liv - fantes planen i hodet:
å ta både deg og de andre, Frode!
Det skulle gjøres - oppfinnsomt og lett,
men fallet... (hoster igjen) ..fallet var uforutsett.
Ditt speiderskjerf var det siste trofeet;
det henger - der borte - på det siste treet.
Hahh - jeg ser du har kniven i magen;
har jeg lykkes - har jeg lykkes denne siste dagen - ?
(han besvimer.)

(Tre tenåringsjenter kommer løpende og stanser foran de to mennene som ligger i gresset.)


FØRSTE TENÅRING.
Her må vi hjelpe!
ANDRE TENÅRING. Hva angår det oss at
gamlinger tørner i hop og slåss?
Det er frivillig sak å gå til grunne.
TREDJE TENÅRING. (Ringer nødnummeret)
Blodsprut i Slottsparken. Kom på sekundet!

(På sykehuset noen dager senere. En sliten politimann holder vakt i et av rommene.)


SYKEPLEIER.
(Røsker i den sovende politimannen.)
Slottsparkens Tarzan er litt av en harding;
sovner du stadig, kan fyren ta flukten!
POLITIMANN. (gjesper og ser bort på den sovende Oscar Olsen).
Utrivelig fyr, denne nedfallsfrukten,
men snart er han innsatt og dømt til forvaring.

(Oscar Olsen åpner øynene og lukker dem fort..)


(fortsettes)

Filur

Historien er hentet fra samlingen Morderen Olsen på Licentia Forlag

Finn mer i bloggarkivet i lenkekjeden til høyre

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar