mandag 2. mars 2009

Vrangviksposten Nr. 12, Årgang 2

ANTROPOSOFUNIFORM: Med lilla, reflekterende striper, klar for utrykning..Tegning: Clamydia Nedregaard-Hoff

Clamydias
polisiære

utryknings-
uniform




V
år husdikterske, Clamydia Nedregaard-Hoff, har en nabo som er lærer på Steinerskolen, og etter å ha drukket svært mange kopper kinesisk, økologisk dyrket te sammen med henne har hun vært levende opptatt av at også kvinnelige antroposofer skal få gå kledd antroposofisk når de gjør tjeneste i politiet.
Nedregaard-Hoff, som også med ujevne mellomrom påtar seg å være motemedarbeider, var allerede mandag morgen inne i hovedstaden og lanserte antroposofuniformen for politidirektrise Killengren. Vrangviksposten kan som eneste norske avis gjengi hennes referat fra møtet med politidirektrisen:


Clamydia: (etter å ha presentert seg) – Jeg vil gjerne få lov å vise noen aktuelle skisser av uniformsdetaljer som visse minoritetsgrupper ønsker for å tjenestegjøre i politiet.

Killengreen: (med myndig, men vennlig bergensdialekt) - Det er altså slik at vi ikke ønsker noen ytterligere forkludring av vårt uniformsreglement, og dessuten er det en sak som avgjøres i justisdepartementet.

Clamydia: Jeg ønsker bare å legge fram et alternativ til dagens ukledelige bukser for at politiet skal få flere kvinnelige mannskaper fra en noe misforstått minoritetsgruppe.

Killengreen: - Jeg trodde det var uttrykkelig klart at jeg ikke kan gå inn i en slik prosess nå. Jeg vil gjerne ha personell med minoritetsbakgrunn, men diskusjonen om hijab er for lengst lagt død her i direktoratet.

Clamydia: - Jamen, dette gjelder ikke hijab og muslimske kvinner. Jeg vil bare vise fram mitt forslag til en uniformsmodell som er tilpasset antroposofiske kvinner (legger skissebunken på direktrisens bord). De vegrer seg for å gå med klær av miljøfiendtlige kunststoffer, og jeg har tegnet en modell av hjemmevevet, økologisk dyrket bomull.

Killengreen: - Direktoratet har ikke registrert noe behov for slike uniformsplagg.

Clamydia: - Min nabo som er lærer på Steinerskolen forteller at det er stadig flere unge jenter som gjerne vil inn i politiet, men som ikke klarer overgangen til de svarte nylonuniformene. Jeg har derfor tegnet et antroposofisk skjørt som forener det polisiære med det antroposofiske. Den smale lilla borden nederst kan være i reflekterende materiale slik at skjørtet kan brukes under utrykning.

Killengreen:
- Vi kan ikke bruke side skjørter i politiet.


Clamydia: - De kan på behendig vis kneppes opp i knehøyde. Det forutsetter at konstablene har knestrømper eller leggvarmere av ull fra økologisk frittgående sauer, såkalte Steinerlegger.

Killengreen:
- Jeg tror ikke jeg vil utsette justisministeren for flere krisesaker nå før revidert statsbudsjett skal legges frem, så takk for interessen, og hils Deres antroposofiske venninne.


Clamydia:
- Behold gjerne skissene og ta kontakt, når som helst. Adjø!


Etter møtet skrev C. N.-Hoff dette lille verset på vegne av sin nabo:


Min datter vil helst bli konstabel

med håndjern i lomma og radiokontakt
og blir nok svært presentabel
med blanke knapper og innsvinget drakt


Men sort er en farge hun slett ikke liker.

Hun trives best med Steinerkulør.

Hun er en ekte lillaskjørtfreaker

og kjemper for lilla helt til hun dør.


Så la henne få en ny uniform
med
bomullskjørt og lilla dekor.
Politiet trenger en feminin storm

av antroposofer - og fred på vår jord



Vrangviksposten er et organ for Vrangvik og nærmeste omegn

Redaktør: Hermod Strudel

Redaksjonssekretær: Carstein Streufert


Finn mer i bloggarkivet under VRANGVIKSPOSTEN

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar