lørdag 7. mars 2009

Dagens Filur (fortsettelse)


STEMMEN: Morderen Olsen, klar med sitt fugleskremsel, vil møte detektiven i Slottsparken.. (Tegning: Filur)

Kapittel 3


Barndommens skygger



(I forrige episode ringte Stemmen til detektiv Frode Frock: ”Slottsparken, Frock, f-før det er natt”. Hvem er den stammende morderen?)

FRODE FROCK. Jeg takker så mye for invitasjonen.
Vet ikke helt om vi finner tonen..
Treffe – i parken – en drapsmann i støtet
med skyter i lommen og springkniv i neven?
Knapt et forlokkende stevnemøte...
STEMMEN. Frock, jeg skjønner din frykt og beven,
Men jeg l-lover deg en tankevekkende stund.
Jeg skal gi deg en gulrot: Cecilie Lund! (bryter)
FRODE FROCK. Han stammer i iveren – er stemmen kjent?
Nå, det minner vel om noe som P2 har sendt.
Men navnet han nevner – fra skoletiden!
Har jeg kjent denne fyren – for lenge siden - ?
(setter seg på en benk ved Nationaltheatret.) Cecilie Lund? Det var hun som forsvant.
Det gikk kaldt gjennom sjelen, som et gufs, en frysning,
den dagen vi leste hennes etterlysning.
Barndommens skygger når meg i blant,
Ja, stadig oftere. Det skyldes vel alder
når tanken tar en u-sving og ubedt går
tilbake til gladere, lysere år,
med avstand til tidens støy og rabalder.
Skjønt lysere? Gladere? Bare gode?
Blottet for sorger og kvaler? Ja, tro det!
Nåvel. Hun ble borte en dag om høsten;
En pult sto tom i femte klasse a.
Læreren hadde ikke store trøsten;
Hun dukker vel opp, var alt han sa.
Men hun kom ikke mer, hun var borte for godt.
Minnet var tilbake, men bleknet så smått.
Trass i den hjerteskjærende krisen –
vi vokste liksom, da hun kom i avisen;
vi var med i noe stort da det hele tok av
og løftet oss ut over plikter og krav.
(tar seg tenksomt til pannen.)
(fortsettes)

Filur


Historien er hentet fra samlingen Morderen Olsen på Licentia Forlag


Finn mer i bloggarkivet under DAGENS FILUR

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar