søndag 1. mars 2009

Dagens Filur (fortsettelse)

DETEKTIV: Frode Frock med pipe og pointer. Tegning: Filur



Kapittel 3




”Slottsparken,
f-før det blir natt..”



(Karl Johan i skumringslys. Frode Frock sitter på en benk vis-à-vis Grand. Han fomler med mobiltelefonen, når den ringer.)

POLITIFØRSTEBETJENT MYRVALDSEN.
Vi fant ham ved vannet, gjemt bak busker.
Åstedet granskes. Er det mere du husker?
FRODE FROCK. Den mulige morderen maser og ringer meg fra en stjålet telefon. Gud vet hvor han gjemmer seg. Jeg gir deg et ord om du maser og tvinger meg... Får vel poenger hver gang han bestemmer seg for å søke kontakt.
POLITIFØRSTEBETJENT MYRVALDSEN. Er han gal eller klok?
FRODE FROCK. I holdninger syk, snakker som en bok.
Flott, ikke sant, at jeg syder av iver,
uten betalende oppdragsgiver? (Sukker.)
POLITIFØRSTEBETJENT MYRVALDSEN. (grettent.)
Vi kan ikke betale, vi er ledet og styrt.
FRODE FROCK. Ja, capsene koster, og blålys er dyrt...
(samtalen avsluttes, Frock mumler:)
Sløv, denne Myrvaldsen, for driv er han lens.
Han venter vel på Kripos og ser på TV imens.
(Han rusler opp mot Nationaltheatret; telefonen ringer igjen.)
STEMMEN (hektisk). Slottsparken, Frock, f-før det blir natt. Jeg har noe på hjertet.
FRODE FROCK. Du er neppe den eneste...
Du leker med ilden; vil du bli tatt?
STEMMEN. Tror du fortsatt jeg er den elendige tåpen?
Slottsparken, Frock, og kom uten våpen!
FRODE FROCK (Ironisk). Vi håndhilser høflig - ?
STEMMEN. Og gjør meg en tjeneste: Null politi!
Jeg handler gesvint og kjenner ikke grenser når jeg blir sint.
Frykt ikke kniven, jeg er rolig i aften,
dagen har tappet meg for gløden og kraften.
Men hva som enn hender – jeg vinner til slutt;
i Fretex-jakken har jeg både kuler og krutt.

(Fortsettes)


Filur


Historien er hentet fra samlingen Morderen Olsen, utgitt av Licentia Forlag

Finn mer i bloggarkivet under DAGENS FILUR

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar