mandag 2. februar 2009

Bjørvika: Fotgjengerbrua over jernbanesporene



SVIM- LENDE: Fotgjeng- erne skal bevege seg over en 200 meter lang bru, hengende i fire galger, sju meter over jernbanelinja. (Ill.: Bjørvika Utvikling))


Svimlende hengebru over jernbanelinja

200 meters luftferd for fotgjengerne som vil fra Grønland til Bjørvika. Byggestart ved neste årsskifte.

Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv
Ferden til Bjørvika fra Grønland og Gamlebyen, over 200 meter med jernbanespor når Bjørvika-utbyggingen en gang blir ferdig, blir ikke en tur for pyser og folk med høydeskrekk.
Den slanke og luftige hengebrua blir forankret i en såkalt fagverksdrager i stål, en slank og smekker rørlignende konstruksjon som skal strekke seg langs hele bruspennet, og som igjen blir opphengt i fire svære 18 meter høye galger, med selve gangveien sju meter over perrongene.
Fagansvarlig arkitekt og arealplanlegger hos Bjørvika Infrastruktur, Sverre Narvestad, forteller til Østkantliv at brua allerede er under bygging ett eller annet sted i utlandet.
– Den prefabrikeres og skal monteres på stedet, påbegynnes på slutten av 2009 og skal stå ferdig i løpet av 2010. Selve stasjonsallmenningen gjennom barcoden, mellom Snøhetta- og Visma-blokkene, påbegynnes 2010 og skal være ferdig i 2011, sier Narvestad.

Han forklarer at årsaken til at brua blir bygd på denne måten, som en slags hengebru, er at det er om å gjøre å få brua så lav som mulig for at det ikke skal bli for store høydeforskjeller mellom bakken i stasjonsallmenningen og på Schweigaardsgate-siden, altså slik at det ikke blir for mye klatring for publikum.

- Dersom den skulle vært konstruert som en vanlig bru med fundamenter ville den kommet for høyt over jernbanens strømledninger, og høydeforskjellen hadde blitt altfor stor, forteller Narvestad.

Det er så mye som 6,5 meters høydeforskjell mellom nivået på gatenivå i Bjørvika, eller Dronning Eufemias gate, som hovedgaten heter i dag, og stedet der brua begynner på turen over jernbanelinjene.
Derfor er det planlagt en siksak-sti med grøntanlegg og plener oppover den såkalte Stasjonsallmenningen for å komme opp til starten på brua, som går i en svak krummet bue over til nordsida av linjene.

Finn mer i lenkekjeden til høyre under ALLMENNINGENE

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar