mandag 16. februar 2009

Dagens Filur (fortsettelse)

DETEKTIV: Frode Frock, med pipe og pointer. (Ill.: Filur)







Kapittel 2


Den flyktende (2)


”..en ekkel og svært ubehagelig mann..”



FRODE FROCK
. (slår et nummer på mobilen).
Førstebetjenten? Det er Frock. En melding:
Knivstukket menneske nede for telling
ved Ulsrudvannet. Vet ikke mer.
Blålyset på! Drar du opp og ser?
(legger mobilen i lommen og reiser seg, ølglasset velter, faller i
golvet og knuses. Mobilen ringer igjen.)
STEMMEN. Nerver, Frock? Var det derfor det falt?
Du mistet kontrollen?
FRODE FROCK. (Skvetter til og ser seg opprørt rundt i lokalet.)
Jeg tar deg!
STEMMEN (ertende). Du gode!
Du taper, detektiv; jeg har vunnet alt.
Uslåelig er jeg – få dét inn i hodet!

(En skygge glir vekk fra utsiden av vinduet ved utgangsdøren.
Frode Frock løper gjenom lokalet, han tørner mot flere bord, det
ropes ukvemsord etter ham, han løper ut på fortauet.)

FRODE FROCK. Pokker, her stod han og glante inn!
(ser seg til sidene.)
Hvor ble han av, den morbide styggen,
som flirer når knivbladet sitter i ryggen...

(Et ungt par kommer gående og samtaler høylytt.)

KVINNEN. ... og blikket var ondt. Jeg tror han var gal.
Hveste som en hvalross!
MANNEN. Han virket brutal.
FRODE FROCK. (stiller seg foran dem).
Tillat at jeg blander meg inn i praten; en særling er sett?
KVINNEN. I Rosenkrantzgaten. Hvem spør?
FRODE FROCK. Jeg er Frock, privatdetektiv.
MANNEN. Er fyren et problem?
FRODE FROCK. Det kan stå om liv. Hvordan var han?
Dere gir meg kanskje et pek?
KVINNEN. Han var lavere enn meg og pløsen og blek.
Stønnet – og trakk på den ene foten.
Alder – rundt 40, skulle jeg tro.
Håret: Et kråkereir, uvasket, fett.
Medtatte klær, forlengst gått av moten,
Loslitt frakk og sølete sko.
På buksen satt flekkene tett i tett.
En ekkel og svært ubehagelig mann.
Hatefullt stirret han frem der han dro,
Blikket kunne delt en brannbil i to.
Jeg tror han forsvant opp Karl Johan.
Er han farlig?
FRODE FROCK. Han er neppe én du vil be
til formiddagssmåprat med kaker og te.
(hilser og går videre.)

(fortsettes)

Filur


Historien er hentet fra samlingen Morderen Olsen, utgitt på Licentia Forlag



Finn mer i lenkekjeden til høyre under DAGENS FILUR

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar