søndag 19. oktober 2008

Østkantfolk: Filur


Filur intervjuet av seg selv, Hans Georg Jürgens

Vers gjennom årene

En av våre fremtredende spaltister, Bølers egen Hans Georg Jürgens, med kunstnernavnet Filur, har utgitt en ny bok, det han kaller et kriminalpoem med tittelen Morderen Olsen. I den anledning har forfatteren intervjuet seg selv. Intervjuet inngår i en ny serie om Østkantfolk her på bloggen. Les mer:
— Du har vært
NTH-praktikant i Løkken Gruver, Filur?
— Ja, dessverre. Det smalt der nede i dypet; jeg var snar om å komme meg opp og skjønte umiddelbart at jeg ikke var skapt til å gå i dybden; derfor valgte jeg journalistikken.
— Din akademiske karriere?
— Filologien, med vekslende hell. I et forelesningshefte skrev jeg dette verset:

Jeg leser i min pensumbok og kan hva jeg bør vite.
Så nå er jeg forbannet klok – og vet forbannet lite.

— Det ble flere vers etter hvert?
— Ja, det økte på med avisvers og –petiter, og det ble stadig mindre pensumlesing, særlig i det året jeg brøt med arkeologien og gikk over til bedriftsøkonomi. Pensumbøkene her lot til å være trykt opp ned på keltisk; jeg tok ikke poengene. Lykkeligvis brukte Adresseavisen mine enkle bidrag, og senere Bergens Tidende, der jeg ble innlagt som journalistlærling for 30-40 år siden.

—Behageligere enn å studere?
— Tvert imot. Begynnelsen var hard; jeg kom fra det store intet, det vil si fra filologien, med eksamen i Schiller, og satt plutselig som måpende referent i Laksevåg kommunestyre uten å begripe hva de snakket om. Stoffet skrev jeg ut om natten, og om formiddagen gikk avisen i trykken. Dermed fikk også leserne en mulighet til ikke å skjønne hva det var blitt snakket om.

Mørk til sinns skrev jeg min egen gravskrift en slik natt:

Han jobbet og slet
Til han var som en klut.
Så endte han tidlig
i graven.

Han falt i maskinen
en kveld og kom ut
Som bilag til lørdags-
utgaven

- Du skal ha vært den eneste norske journalisten som brukte en betydelig del av arbeidstiden til å skrive gravskrifter på rim?
- Redaksjonene var fulle av dyktige folk som dekket kollisjoner, lystmord og statsbudsjett. Hvorfor tråkke i andres bed?

Intervjuet er skrevet i forbindelse med utgivelsen av Filur/Hans Georg Jürgens kriminalpoem Morderen Olsen på Licentia Forlag. Se mer under ØSTKANTFOLK, under KRIM-EKSTRA eller på nettstedet filurjournalen.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar